Album RC modelu
Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených
Ukázat přátelům na Facebooku

CIRRUS

Parametry

Výrobce: Graupner
Jak postaveno: Ze stavebnice
Kategorie: Větroň
Materiál: Balza + potah
Rozpětí: 3000 mm
Délka: 1140 mm
Váha: 1630 g
Plocha křídla: 52 dm2
Vrtule: Robbe dynamic E 8x5"
Motor: MVVS 2,0/1120
Elektronika: Varioprop 12S+Jeti Duplex 2,4 GHz
Serva: 2x HS-225 BB
Baterie: Power Ion 3s/2100 mAh

Hodnocení

9.93
z 10 | 15 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

Se svým prvním Cirrusem jsem vcelku spokojen, pěkně létá, ale ..... Stále se znovu a znovu vrací myšlenka - mít tak tu stavebnici a stavět z originálu, krásně si to prožít, konečně opravdu splnit ten sen. A tak jsem si nedal pokoj a nedal a nedal (jak malé dítko), až se mi konečně podařilo na Ebay sehnat originál stavebnici.
Popisovat pocity, když jsem dostal balík, poprvé držel v ruce ten klenot, probíral se obsahem, cítil tu krásnou vůni balzy, která přetrvala víc jak 45 let, objevil tubu s lepidlem, které je stále použitelné a šel spát až ve tři ráno, snad ani nemá cenu, to si každý dovede jistě představit.
Musím ale přiznat, že mi trochu pokazilo náladu, když jsem zjistil, jak nepřesné jsou dělící roviny na všech třech výliscích trupu z ABS vůči sobě. Rozdíly byly někde až 0,75mm. Chtělo by to tmelit, brousit, stříkat, ale kvůli alergii to nemohu a ani na to nemám prostory a dost sil. A také nepřesnosti tvaru žeber křídla a výškovky - někde bylo nutno ubrušovat, někde naopak zas dolepovat na vnějším povrchu. Také jsem musel řešit poddimenzované mosazné trubky v trupu pro spojovací dráty křídla. Ale pak jsem si uvědomil, že se vlastně píše rok 1969, kdy stavebnice spatřila světlo světa a na tehdejší dobu to bylo v zahraničí něco opravdu nevídaného, natož pak u nás. A kdybych ho, celý šťastný, stavěl tehdy, tak bych tyto věci ohledně trupu asi vůbec neprožíval. To mě natolik uklidnilo, že jsem se pustil do stavby.
A opět bylo potřeba vyřešit obvyklé dilema - čistý větroň a gumicuk nebo motorizace? Nakonec jsem s těžkým srdcem uřízl špičku a model osadil motorem. Přeci jen motorizace poskytuje pro nás starší pány více výhod. Stavbu jsem si opravdu užíval a vychutnával a nijak nespěchal. Radek Čížek ho postavil za tři týdny po odpolednách (viz. MO 5/1970), já za pět měsíců, ale zato krásných.
Nyní je Cirrus hotov a připraven na zálet. Oproti originálu jsem zvětšil hloubku směrovky o 20mm a nastavil co největší výchylky. Snad to pomůže. Jsem zvědav, zda poloha těžiště udaná na výkrese bude konečně platit.
Až proběhne zálet doplním další informace.
Zalétávání se v podstatě ani nekonalo, stačilo jen potlačit výškovku o několik zoubků na trimu a hotovo. Zvětšení směrovky se osvědčilo. Nemohl jsem se vynakochat pohledem na pomalu a elegantně se modrou oblohou sunoucí Cirrus, který ve výšce opravdu vypadá jako skutečný větroň. Imatrikulace na spodní straně křídla k tomu výrazně napomáhá.
A tak se doopravdy naplnila jedna touha a jeden sen jednoho stárnoucího modeláře (ale stále s duší kluka).
A ještě jedno doporučení pro event. další stavitele: SOP a směrovku by bylo lépe nepotahovat plnou balsou, ušetří se váha na dovážení vepředu. Já jsem i přes použití elmotoru musel dovažovat 120g olova.

Komentáře

Jste skvělý vypravěč a šikovný modelář.....
Taky pamatuji ta krásná léta v jiné době, nostalgie mě bere s přibývajícím věkem
čím dál víc. Slovo G R A U P N E R se v sedmdesátých letech vyslovovalo s posvátnou úctou.... :-)
1.5.2017 10:09 were
Me jednou jedna navsteva rekla: "Tady u vas to vypada jako v pokoji splnenych klukovskych snu." Tak jsem odpovedel: "A presne to to taky je."
Blahopreju ke splneni velkeho snu a at se stejne dari i s dalsimi!
22.4.2017 19:42 Amigo
Pro Rocky_MK: Je pravdou, že Cirrus nad zemí až neskutečně plave. Máme travnatou dráhu asi 60m dlouhou a většinou se mi daří přistát na polovině dráhy. Rozpočet na přistání se zakrátko dostane do oka a je krásné sledovat to dlouhé přiblížení s líznutím prahu dráhy (vždy se samozřejmě nepovede). A když jsem krátký nebo dlouhý, tak stačí zapnout motor a zopakovat okruh - to je nedocenitelná výhoda elektropohonu. Ale vždy se snažím jít na přistání tak, jako bych motor neměl.
17.4.2017 08:59 Kiwira
Cirrus od Graupnera - modelářská legenda ze sedmdesátých let. V té době jich bylo i u nás v ČSSR postaveno poměrně hodně. Ikdyž ne originálních ze stavebnice , ale podle plánku a s laminátovým trupem, který tehdy někteří modeláři vyráběli a tudíž se zde dal sehnat. Já jej s tím laminátovým trupem měl také, měl okrově žlutou barvu.
Mirek
www.avemodel.estranky.cz
15.4.2017 21:33 Rocky_MK
Krásný model, akorát to asi potřebuje velkou plochu na přistání, když to není jak brzdit.
Líbí se mi tohle plnění snů „na stará kolena“. Taky mně udělal velkou radost model mot.vozu 810, který jsem chtěl v 9, Bellanca, kterou jsem chtěl v 11 a plachtařský výcvik, který mě začal zajímat zhruba ve 12.
Nikdy není pozdě na šťastné dětství! :-)
Alba pro vaše modely
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2024 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek