Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených

Ročník:1988

Modelář od:1994

Ukázat přátelům na Facebooku

Tatra T-813 Kolos + P-50N

You need Flash player 8+ and JavaScript enabled to view this video.
Pv47hkGJDrE
You need Flash player 8+ and JavaScript enabled to view this video.
UYB_-gSaZUg
You need Flash player 8+ and JavaScript enabled to view this video.
qnMBb22wNlg
You need Flash player 8+ and JavaScript enabled to view this video.
lJVBXbK_iH8
You need Flash player 8+ and JavaScript enabled to view this video.
qJDr_O_Av8Y
You need Flash player 8+ and JavaScript enabled to view this video.
UKSzoe1YHnM

Parametry

Výrobce:
Jak postaveno: Vlastní konstrukce
Kategorie: Truck - kamión
Váha: 38600 g
Měřítko: 1 : 8
Motor: Z akuvrtačky 18V, velikost "600" s 2-rychlostní převodovkou
Elektronika: Regulátor DSYS 90A, regl navijáku, osvětlení DSYS, spínač dálkových světel ze serva, kouř. generátor
Serva: HS-422; ES08A; D-845WP; HS-815BB
Baterie: Li-Pol 4S 4000mAh; Li-Pol 2S 1100mAh; 5-ti článek NiCd 3000mAh

Hodnocení

10
z 10 | 23 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

Jelikož je známo, že každý další model by měl být technicky a vůbec ve všem pokrokově o kus dále než ten předcházející, pokusil jsem se tohoto držet a vytvořil tahač pro můj tank, a to Tatru T-813 Kolos a podvalník P-50N.
Takže jak bylo řečeno, jedná se vlastně o modely dva. Bylo jasné, že alfou a omegou všeho bude podvozek tzv. tatrovácké koncepce. Jelikož nemám vybavení na zhotovení podvozku přesně podle originálu, rozhodl jsem se, že si práci trochu ulehčím a nápravy si konstrukčně přizpůsobím (pohon je 8x8, ale bez diferenciálů). Již před několika lety jsem stavěl model Tatry T-141 s podobně řešenými nápravami, nebylo to úplně ono, tak jsem vše celé jinak nadimenzoval, ale základ zachoval.

Nápravy:
K samotným nápravám. Je to složité popsat a v tomto případě i vyfotit, ale pokusím se to popsat: Každá náprava se skládá z ocelové trubky pr. 36mm zhruba 100mm dlouhé, v každé jsou čtyřmi šrouby přišroubovány dvě vložená mezikruží z hliníku tl.6mm s ložisky, ve kterých je hřídel s kuželovým kolem. Na každém konci hřídele je kardan, ze kterého pokračují samotné polonápravy - hřídele 5mm a krycí ocelové trubky pr. 16mm, ve kterých jsou další dvě ložiska. Čepy výkyvu polonáprav jsou tvořeny šrouby M6 a celý spoj je zakryt manžetou ze Škody 120, která v originále kryje táhlo řazení. Přední dvě řiditelné nápravy jsou vyřešeny stejně, jen jsou polonápravy kratší a na koncích jsou „skoromaketově“ řešeny náboje kol + samotné ovládání je řešeno táhly jako u originálu.Centrální roura z trubky 32mm opatřená ložisky v přírubách a hřídelemi s kuželovými pastorky. Je ze čtyř kusů, mezi 2. a 3. dílem je rozvodovka z duralového plechu tl. 1mm s čelními ozubenými koly. Více, alespoň částečně, je doufám patrné na fotkách a videích…:-) Všechny nápravy jsou odpruženy listovými pery z planžet 12x1; 15x1,2mm a proužků stejných šířek sklotextitu uchycených jako v originále na tzv. „Céčkách“. I v uchycení k rámu (ten je z Al „U“ profilu 30x15x3mm) jsem se snažil vše napodobit jako u originálu, byť vše je podřízeno funkčnosti.

Pneumatiky a disky:
Pneumatiky jsou jen doplněny tužší výplní, jinak jsou bez úprav z obchodu rcmodelex. Disky jsou soustruženy z hliníkové trubky 65x10mm s přišroubovaným mezikružím z hliníku tl. 6mm a vypáleným šestihranem 12mm. Vnější a vnitřní část disku je z hliníku tl. 1,5mm a celek je sešroubován šrouby M3. Kryt dohušťování pneumatik za jízdy je odlit z epoxidu a samotné kolo drží vysoustružená tvarová matice M5. Více opět na fotkách…:-)

Elektronika:
Jako pohon modelu jsem zvolil motor s s 2-rychlostní převodovkou z akuvrtačky CMI, který je prostřednictvím kardanů a hřídele spojen s rozvodovkou. Dále je v modelu 90A obousměrný regulátor, motor s jednorychlostní převodovkou pro pohon navijáku (10m ocelového lanka pr. 2,5mm), servo řazení, jumbo servo (50 kg) řízení, osvětlovací modul DSYS – tím pádem komplet osvětlení modelu i podvalníku, zvukový modul, kouřový generátor, to vše spojeno se dvěma přijímači FASST 8k – obsazeno je 14 kanalů. Vše je napájeno ze tří akumulátorů, pro pohon je určen 4S Li-Pol článek 4 000 mAh, pro osvětlení, všechna serva a napájení přijímačů je 5-ti článek NiMH 3 000mAh a nakonec 2S Li-Pol článek 1 100 mAh k napájení zvukového modulu a kouřového generátoru.

Korba:
Její základ je svařen z jeklů 8x1mm a výdřeva ze smrkových nosníků 6x15mm. Sklopné sajtny, sloupky a podpůrné oblouky plachty jsou z plastových profilů různých tlouštěk od p. Litomyského, plachta je zatím ve výrobě, ale bude…:-)

Kabina:
Ač se v originále zdá jako jednoduchá, není tomu tak. Rozhodoval jsem se, jestli jí udělat kovovou nebo plastovou, ale vyhrála to kombinace, celek je z plastových desek 5mm, ale dveře jsou polepeny pocínovaným plechem tl. 0.4mm pro větší plastičnost a hlavně pro to, aby dveře nebyly „příliš rovné“. Řidičovi dveře jsou otevírací a skla jsou z lexanu 1,5mm. Všechny možné detaily jsou z plastových profilů různých průřezů, vnitřek kabiny je opatřen předními sedadly, volantem, přístrojovou deskou, atd….:-)

Detaily:
Na modelu je plno funkčních i pouze optických detailů. Závěsy pro tažení přívěsu, el. zásuvky pro připojení přívěsu, nádrže, blatníky, stupačky, stěrače, atd., atd. Vše je převážně plastové, jen zadní závěs je svařen z plechu tl. 5mm pro plánované velké zatížení. Všechno to zabralo hodně času, ale bez toho to nejde, byl by to úplně jiný model. Zbytek nepopsaných detailů najdete na fotografiích…:-)

Podvalník:
Již od začátku měla být Tatra soupravou, a tudíž podvalník musel přijít. U předchozího modelu Tatra T-141 jsem si říkal, že postavím podvalník Transporta P-50, ale už na něj nedošlo, popravdě se mi do něj ani nechtělo, má nějak moc koleček…:-D
V případě T-813 by bylo samozřejmě historicky pravděpodobnější použít právě tento podvalník, ale pro jednoduchost a hlavně téměř o polovinu potřebných kol méně, padlo rozhodnutí na podvalník P-50N, prakticky jeho nástupce, který slouží dodnes. Oba modely vznikaly současně.
Základ je svařen z plechu tl.1,5mm z předem naohýbaných částí, nápravy z jeklů 20x20mm jsou opatřeny „listovými“ pružinami z duralu 1,6x20mm, to vše je přišroubované k rámu z Al „U“ profilu 30x15x3. Stejně jako u originálu, první a poslední dvě nápravy jsou řízeny táhly od oje. Kola opatřena ložisky jsou použita „letecká“. Nejnáročnější na podvalníku bylo zhotovení nájezdových můstků. Na jejich výrobu jsem použil pozinkovaný plech tl. 0.6 – 0,7mm, jednotlivé části jsou naohýbány a sletovány. Ovládání je prostřednictvím upraveného 25kg jumbo serva + šroubovice M6 + dlouhé matice, které bylo myšleno původně na řízení, ale nestačilo…:-) Podvalník je taktéž jako Tatra opatřen světly a majákem.

Jednotlivé hmotnosti jsou:
Tatra 23,1kg, podvalník 15,5kg; když naložím tank, hmotnost soupravy je lehce přes 60kg. Většinou lze všude jet na 2. rychlostní stupeň, „jednička“ je opravdu hodně pomalá. To dřív začne tahač hrabat i na dvojku, než bych musel řadit…:-)

Rozměry:

Délka Tatry - 1040 mm

Celková délka - 2460 mm

Šířka Tatry - 320 mm

Šířka podvalníku - 395 mm

Výška - cca. 370 mm


Oba modely „spolkly“ celkem přes 900 hodin práce.

Komentáře

I want to share a useful website that will brighten up your day with new great music!

Many people know how hard it is to find and download a new MP3 music track to listen to.
Usually there is good music on sites such as YouTube, but you can’t download music from there to your computer or phone.

But with the bestvideoconverter.net website you can easy convert (and edit) any YouTube music video to mp3 and download it!

Here is the link: How to download music from youtube
23.3.2018 20:02 Juris
Moc pěkná práce,velkej obdiv. A jak píšeš,tendle podval se za T 813 nehodí :-) Měli jsme ho na vojně jako jeden z prvních,tahala ho T 815 VT. :-)
3.11.2017 09:03 rmichalbarna
Musím uznat že je to pěkná práce!!!
7.2.2017 21:59 dagx
Dokonalá práce,perfektní model.Dík za krásný zážitek při sledování galerie a popisu stavby.
31.1.2017 08:56 p_anre
Borec na konec.
Co dodat ,neskutečný nářez.
30.1.2017 20:17 hoblik
Neskutečná paráda, zíral jsem s otevřenou pusou, fakt neuvěřitelný, jsi borec!
30.1.2017 19:05 alespilot
Je to paráda - už jen "maličkost" v podobě zvukového a případně i kouřového modulu a je to dokonalé ! :-)
30.1.2017 18:16 Vladan
Člověče, ty jsi blázen v tom nejlepším smyslu!!
Tak tohle je fakt modelářská machrovina !
30.1.2017 12:59 were
Naprosta parada, nemuzu se vynadivat a to na modely aut vubec nejsem :)
30.1.2017 12:32 Tomas88
Děkuju všem za hodnocení a chválu...:-) No, já mám takový názor, že elektrika a zvukový modul je lepší než upištěnej dvoutakt, ono tam zas takovýho místa není, to by muselo být alespoň v měřítku 1/6, aby to tam šlo pohodlně dát, ale to je jen můj názor...:-) Přesně tak, jsou tam i se sklíčidlama, je to jednoduchý řešení a hlavně funkční, mám to tak i v tanku a funguje to spolehlivě...:-)
30.1.2017 12:24 Ondra1402
Velká paráda. Dlouho jsem nevěřil, že na fotce č. 27 je model a ne předloha :)
Ale do takhle vymakanýho modelu mi vůbec nesedí pohon aku vrtačkou. A vážně jsou tam včetně sklíčidel?
30.1.2017 10:32 Pepino
K tomu není co říct. Nádhera a propracovanost!
30.1.2017 08:15 lhb727
Tak to je mazec! Perfektní!
Alba pro vaše modely
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2019 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek