Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených

Ročník:1956

Modelář od:2008

Bydliště:Hlubočinka

Letiště:N49°57'19.56",E14°29'23.6

Web:modylky.trojankovi.cz

Modelařil jsem od svých 10 let do cca 17, stavěli jsme volné modýlky na gumu (překližka, balsa + potahový papír), na raketové motorky řady S, házedla a samozřejmě plastikové nelétající "kity" 1/72. RC letadlo byl nesplnitelný sen. Na stará kolena jsem se k tomu vrátil, už míň stavím (zatím vesměs EPP) a víc létám - i když času je zoufale málo. Velmi by se mi líbila létající maketa 1/72 (Spitfire, Mustang, Jak-3, Il-2...), to je ale zatím na mezi možností současné technologie a mimo mé schopnosti.

Ukázat přátelům na Facebooku
Vložit model do oblíbených

VA Models Pitts S2CX

You need Flash player 8+ and JavaScript enabled to view this video.
2OSCZicsJtI

Parametry

Výrobce: VA Model
Kategorie: Akrobat - F3A
Materiál: EPP, EPS, Depron
Rozpětí: 1010 mm
Délka: 1010 mm
Váha: 828 g
Plocha křídla: 44.1 dm2
Vrtule: 10x4,7SF
Motor: Turnigy 2836-1000 (cca 300W)
Elektronika: Rx: Orange Rx Spektrum DSM2 6Ch 2.4Ghz + satelit, vyrovnávací ko
Serva: 4 x Corona CS928BB (9g, 1.8kg/cm, 0.14sec/60º)
Baterie: 3S LiPol 2200mAh Turnigy nano

Hodnocení

6.31
z 10 | 13 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

VA Pitts S2CX je zatím náš nejpokročilejší model. Jirka mladší už zvládá bravurně všechna naše letadla, takže nastal čas pořídit něco, s čím by mohl létat pokročilejší akrobacii. Po výborných zkušenostech s modelem Dragonfly od Valachia Air jsme zakoupili na prodejní výstavě Modelhobby 2010 za zvýhodněnou cenu model akrobatického dvojplošníku Pitts 2SCX.

Popis s více fotografiemi je i na našem blogu: http://modylky.trojankovi.cz/#param=id_73

Stavba

Model jsme stavěli v podstatě přesně podle doporučeného postupu (videonávodu). Návod je velmi kvalitně udělaný, při troše šikovnosti a zkušeností s prací s EPP je možné postavit model bez problémů.

Modýlek je dvojplošný, jeho stavba je přeci jen náročnější než u VA Dragonfly, který jsme stavěli před časem. Musí se dávat pozor na dodržování rovnoběžnosti a správných úhlů.

Po zkušenostech s VA Dragonfly jsme důvěřovali konstrukčnímu umu výrobce a použili jím dodané hliníkové díly, nenahrazovali jsme je křehkými uhlíkovými, jak je teď móda na webu.

Ve stavebnici jsou dva druhy hliníkových drátů - je potřeba to ohlídat, jedny mají trochu větší průměr.

Původní miniaturní kolečka hlavního podvozku jsme z praktických i estetických důvodů nahradili většími.

Serva

Pro umístění serv jsme zvolili variantu se servy v ocase modelu, s krátkými táhly a delšími přívody k servům. Poloha těžiště vyšla přesto dobře, dalo se dovážit pouhým posunutím akumulátoru hodně dopředu.

Protože jsme použili 6 kanálový přijímač, mohli jsme si dovolit dát místo 1 velkého serva na křidélka dvě menší. Takže můžeme programováním na vysílači ovládat každé křidélko zvlášť. I když to u tohoto typu modelu (akrobatický dvojplošník) nemá praktický význam, zkoušeli jsme i flaperony (musí se hodně mixovat do výškovky, jinak po vysunutí "klapek" dost jančí). Rozdělění křidélek umožňuje jejich jemné nezávislé seřízení.

Serva jsou běžná 9g (4 x Corona CS928BB - 9g, 1.8kg/cm, 0.14sec/60º)

Upevnění akumulátoru

Jediná věc, která není ve videonávodu ani v tištěném návodu nijak uspokojivě řešena, je umístění a způsob připevnění pohonného akumulátoru. Po sestavení celého modelu se ukázalo, že baterie musí být až téměř úplně na doraz u "motorové přepážky" v předku modelu.

Akumulátor leží podélně na destičce z EPP, vyztužené, jak je u nás již zvykem, kreditní kartou. Je upevněn k tomu určeným páskem systému "suchý zip" z HK, podvlečeným pod destičkou. Celá tato sestava je přilepena Styrolepem v prostoru pro baterie v přední části trupu pod odnímacím krytem.

Před akumulátorem je příslušná přepážka z EPP "opancéřována" rovněž vyřazenou kreditní kartou. Je to postup osvědčený již z našeho cvičného hornoplošníku Dragonfly. Akumulátor se této přepážky dotýká.

Řízená ostruha

Model je vybaven řízeným ostruhovým kolečkem, které se natáčí současně se směrovkou. Je to velká výhoda při pojíždění a při startu.

Ovládání ostruhy jsme vyřešiili trochu jiným způsobem, než předpokládal videonávod. Namísto příchytek z drátu jsme použili k přenosu výchylky ze směrovky na páku ovládání výchylky ostruhy uhlíkovou trubičku, zaříznutou pod úroveň povrchu spodni hrany směrovky. Ovládací táhlo se v trubičce pohybuje volněji a upevnění je pevnější než původní řešení, které navíc rozměrově nevycházelo.

Ostruhový podvozek je k pevné části SOP přilepen Styrolepem, uhlíková trubička je zalepená CA ("vteřiňák").

Pohon

Pro pohon je použit motor Turnigy 2836-1000 s vrtulí 10x4,7SF a regulátorem Otter 40A 2-3S Brushless ESC, akumulátorem 3S LiPol 2200mAh Turnigy nano. Toto osazení poskytuje dostatečný výkon v podstatě po celou dobu letu (cca 8-10 minut).

Motor je od výrobce připraven na přední montáž. Pro použití zadní montáže bylo třeba po povolení "červíku" a sejmutí segerovky na hřídeli protlačit hřídel ve svěráku na druhou stranu. Proti "vytažení" rotoru vrtulí je motor zajištěn místo původní segerovky (pro niž nebyl příslušný zápich) dodatečným pojišťovacím kroužkem pro hřídel 4mm s červíkem.

Použitý pohon je výkonově dostatečný, při intenzivní akrobacii se ale poněkud zahřívá. Není to ale nic tragického, po přistání lze většinou na motoru i regulátoru udržet ruku, i když dotyk je nepříjemný.

Osazení elektronikou

Pro osazení tohoto modelu jsme zvolili prvky z internetového obchodu Hobby King.

* 6 kanálový přijímač Orange Rx Spektrum DSM2 6Ch 2.4Ghz
* satelitní přijímač k příjímači Orange Spektrum DSM2
* kondenzátor Turnigy Voltage Protector
* regulátor Otter 40A 2-3S Brushless ESC, s BEC 4A

Vzhledem k charakteru modelu jsme neosazovali akustickou signalizaci pro vyhledávání modelu, kterou jinak u všech našich modelů používáme.

Regulátor je umístěn volně v přídi modelu za motorovou přepážkou. Svoji roli zatím vcelku zvládá, ale snesl by se "o číslo" silnější, cca 60A. S použitým motorem a vrtulí (Turnigy 2836-1000 a SF 10x4,7) se regulátor poměrně dost zahřívá - po letu je na dotek rukou nepříjemně horký.

Napájení přijímačů a serv obstarává BEC obvod použitého regulátoru, dimenzovaný na 4A, což by mělo na použitá serva s rezervou stačit.

Obě poloviny křidélek jsou ovládány nezávisle, každá svým servem. Příslušné namixování obstarává naprogramování ve vysílači DX6i.

Přijímač DSM2 z HK je doplněn příslušným satelitním přijímačem s anténkou orientovanou kolmo k anténě hlavního přijímače.

Do volné pozice konektoru pro serva v hlavním přijímači je připojen ochranný kondenzátor Turnigy Voltage Protector pro vyrovnávání "brown outů" - mělo by to zvýšit spolehlivost při velkém zatížení serv.

Létání

Létání je dost odlišné od všech našich dosavadních modýlků. Pitts letí přesně kam jej pošle pilot, sám nikam neuhýbá ani se nesrovnává do horizontu. Je to zkrátka akrobnatický model.

S nainstalovaným pohonem dokáže viset na vrtuli a po přidání plynu stoupat kolmo nahoru. Může letět i velmi pomalu.

Odstartuje v podstatě z místa (na 1-2m), při přistávání je dobré mít jej trochu pod plynem až do poslední chvíle. Při přistání má poněkud snahu se překlápět dopředu a narazit kuželem vrtule na přistávací dráhu.

Letová videa

1. Úplně první start - zálet: http://www.youtube.com/watch?v=2OSCZicsJtI
2. Krátký testovací okruh: http://www.youtube.com/watch?v=y5Ftl6QiEHg

Komentáře

Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2019 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek