Album RC modelu
Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených

Ročník:1973

Modelář od:2011

Bydliště:Ústí nad Labem

Ukázat přátelům na Facebooku
Vložit model do oblíbených

Beta 1400

Parametry

Výrobce: RCM Pelikán
Kategorie: Cvičný model
Materiál: EPP, EPS, Depron
Rozpětí: 1420 mm
Délka: 920 mm
Váha: 720 g
Vrtule: 6x4
Elektronika: HK-T6A
Serva: HS-55
Baterie: Zippy Rhino 2150 mAh

Hodnocení

6.4
z 10 | 10 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

Beta 1400 v ARF verzi je moje první letadlo. Již dlouho jsem si pohrával s myšlenkou, že si pořídím nějaký RC model. Po moha letech mě nakonec definitivně zviklal bývalý kolega z práce, který se sám lehce spálil s modelem nepříliš vhodným pro začátečníka. Byl to on, kdo mi doporučil Betu. Taky mi doporučil, nebrat RTF kit, ale dokoupit si vybavení na Hobby Kingu. Takže jsem si Betu nechal darovat k vánocům 2010. Beta přišla akorát před vánoci, spolu s jedním balíčkem z HK, obsahujícím baterii a HK-T6A 6-kanálové čínské rádiio. Bohužel, toto rádio lze konfigurovat pouze pomocí počítače, k čemuž mi chyběl správný kabel, který byl v druhém balíčku. Mezi svátky jsem Betu zkompletoval, bohužel jsem udělal velkou chybu tím, že jsem křídla napevno vlepil do trupu, takže musím Betu transportovat v celku a taky opravy nejsou moc pohodlné. Po sestavení se ukázalo, že výchylky výškovky mají opačný smysl a inverze se dá naprogramovat jen pomocí kabelu, který ne a ne dojít. Nakonec jsme s přítelkyní přesto vyrazili na test na zasněženou louku, kde jsem Betu zkoušel lehce házet. Moc to nešlo, ale jednou se zvedla ze sněhu, bohužel se pak stočila a spadla (bez poškození). Dodatečně jsem zjistil, že s mojí 2150 mAh baterií je nutné vyoperovat závaží z čumáku. Při druhém pokusu (v polovině ledna) s již správným smyslem výchylek výškovky se mi po několika špatných hodech nakonec podařilo Betu úspešně dostat vzduchu, pěkně zalétat a také bez problémů přistát. HK-T6A vysílačka má na jedné z páček možnost zapnout poloviční výchylky řídících ploch, což jsem ze začátku dlouho používal.

Začal jsem s Betou lítat kdy se dalo, tzn. většinou jednou až dvakrát týdně vždy dvě baterky. Hned jak jsem se trošku otrkal a nabyl jistotu, dostavil se nevyhnutelný důsledek: při machrování s nízkým průletem jsem nezvládl řízení a Beta poprvé havarovala. Vylomilo se křídlo a trochu pochroumal čumák. Chvíle lepení ale vše spravila.

Další krizovka přišla, když jsem chtěl létat v dosti silném větru. Vystřídal jsem dvě lokality a na třetí už byl vítr tak silný, že jsem nedokázal Betu dostatečně ovládat. Když jsem viděl, že ji vítr snáší směrem k vesnici, tak jsem s ní radši tvrdě přistál než riskovat, že spadne někomu na dům. Výsledkem byl čumák na kusy a nalomený trup. Elektronika a řídící plochy byly OK, takže další lepicí seance a Beta byla znovu letu schopná.

Bohužel ne moc dlouho, protože hned další let skončil dalším pádem. Beta znovu slepena, a po pár minutách letu další týden zase rozbita (vítr ji srazil na zem). No a úplně poslední pád se zatím udál tak, že jsem letěl na zádech nevysoko nad zemí a instiktivně jsem přitáhnul výškovku -- Beta pod plynem a v rychlosti zaryla čumák do země. Čumák zase na kusy. Po lepení na třikrát (kusy EPP už jsou tak zdeformované, že pořádne nesedí k sobě a je nutné postupovat po krocích a nechat Purex vytvrdit), je Betyna už poněkud pošramocená kráska s dosti zdeformovanou přední částí. Při jednom z pádu taky odešlo servo směrovky. Tak jsem ho vyrval, směrovku jsem zalepil a lítám bez ní.

Od té doby se snažím být opatrnější a cca od dubna 2011 jsem nehavaroval. Taky jsem přešel na plné výchylky serv, takže vítr se dá zvládnout mnohem lépe. Už jsem startoval v docela ostrém větru a přesto že to s Betou ukrutně házelo, tak se mi ji dařilo držet ve vymezené oblasti a bezpečně přistát. Taky mi při pokusech o odstranění o hystereze na výškovce záhadně odešel originální regulátor. Koupil jsem si v VR Techniku v Trmicích nový, 30A (na doporučení prodavače, prý se nebude tak hřát). Je poněkud chytřejší než originál, takže se na něm dají nastavit i některé věci, pípá když ztratí signál vysílačky apod. Taky mi přijde, že s novým regulátorem má Beta větší výkon -- ale kdo ví, třeba to bylo jen moje amatérské bastlení přechodky na XT60 konektor.

Co se lítání týká, po necelých 5 měsících už se cítím celkem jistě v základní pilotáži, přiliš si nepletu strany :-). Jako první akrobacii jsem někdy v březnu nebo když začal zkoušet loopingy a zvraty. Zhruba někdy na konci dubna jsem přidal i létání na zádech. Momentálně (květen) bojuji s výkruty. Nevím proč, ale moje výkruty zatím nejsou moc povedené -- vždy se mi dost podstatně změní směr letu. Co se přistání týká, tak přistát k noze umím tak na 30-50%, do ruky zatím spíš výjimečně. Je stále se co učit.

28. května 2011: Tak dneska jsem zalítal Betu s kamerou GoPro HD Hero. Připevnění primitivně páskou přes kokpit. Video vůbec nevypadá zle, žádné vibrace (kterých jsem se hlavně bál), ostrost slušná. Jen letové vlastnosti Bety s kamerou vyčnívající do proudu vzduchu nejsou moc ideální, pomalejší stoupání, rychlejší pád při vypnutí motoru. Video po zpracování přidám

1. června 2011: Video ze záletu kamerky GoPro přidáno. Na konci videa je odkaz na stáhnutelnou verzi.

5. června 2011: Tak jsme v sobotu zkusili s Betou hledat termiku za (od pohledu) ideálního termického počasí. Nijak extra to nešlo, nanejvýš jsme se plácali pár minut na místě. V neděli byl celý den dosti silný vítr, tak jsem se navečer vydal na svah. Bohužel to foukalo špatným směrem, ale i tak to byl adrenalin -- vítr byl na hranici toho, co Beta zvládne bez sebedestrukce. I tak je spoj křídla-trup lehce nalomený.

23. června 2011: Přidal jsem dvě videa z víkendu 11.-12. června natočená na lokalitách Nakléřov, Ústí n. L. - Všebořice, Velké Žernoseky a Klapý/Házmburk.

25. června 2011: Dnes dostala Beta vrtuli 6×4. Zálet byl večer za pošmourného počasí, ale za chvíli se to trošku protrhalo a bylo krásné západové světlo a pěkné mraky. Nádherně jsme si zaplachtil. Při posledním letu se mi podařilo plachtit cca 8 minut (měřeno dle hodin na mobilu), což je můj osobní rekord.

5. července 2011: Tak dneska jsme si s Betou poprvé zasvahovali. Ironií je, že se tak stalo za letu s 167 g vážící kamerou, která z Bety dělá cihlu, která touží hlavně spadnout na zem. Přes tento handicap jsem asi 4'30" s vypnutým motorem kroužil nad labským údolím u Vaňova a nabíral výšku.

6. července 2011: Po včerejším svahování jsem dneska měl další poprvé: s Betou jsme chytli nad údolím Labe pěknou termiku a hezky jsme si zakroužili nad Brnou. Bezmotorový let tak 20-30 minut, pak už přítelkyni bylo horko a chtěla pryč. Tento let byl bez kamery, nechtěl jsem riskovat pád -- přistání na této lokalitě je poměrně problematické, asi bych si měl konečně namixovat flaperony.

9. července 2011: Vyhodil jsem Y-kabel od křidélek a zapojil každé servo na vlastní kanál (1 a 6). Namixoval jsem flaperony a ráno časně zalétnul. Výsledek je naprosté zklamání. Flaperony se prakticky neprojeví na letu, jen Beta začne být velmi tupá na křidélka (pochopitelně). Takže nepoužitelné.

10. července 2011: Návrat na lokalitu Nová Ves. Termika na údolím žádná. Podařilo se mi chvíli plácat v termice nad námi, ale nebylo to ono. Beta není zrovna termické éro, takže slabá termika a nezkušený pilot nemají moc velkou naději na nějaký solidní výstup. Následně jsme navštívili několik docela nadějných svahů nad městem (konkrétně nad Kr. Březnem). Až bude trochu foukat, mohlo by to tam být zajímavé. Bohužel dneska moc nefoukalo, případně foukalo ze špatného směru.

26. srpna 2011: Dnes v pátek jsem měl výjimečně volno a zároveň bylo veliké horko, tak jsem vzal Betu na polétání v termice a na svahu k Nové Vsi. Neslo to výborně, bohužel po cca 5 minutách jsem chtěl přistát abych nasadil kameru. Při přistání (které je na této lokalitě opravdu obtížné) jsem Betu zavěsil na strom. Zůstala zhruba 15-18 m nad zemí v koruně jednoho stromu v remízku. A vypadá to, že už tam asi zůstane, protože je v tak velké výšce, že prakticky není šance se k ní nějak dostat. GAME OVER

12. srpna 2011: Po včerejším přechodu fronty spojene se silným nárazovým větrem už Beta není na stromě. Bohužel není ani na zemi, buď ji vítr odnesl někam dál nebo ji někdo sebral.

Videa:

První zkouška po sestavení:
http://www.youtube.com/watch?v=Q3TxHovCLjc

Létání ve větru (únor)
http://www.youtube.com/watch?v=KAUZFDN4irM

Video natočené z Bety (klíčenková kamerka)
http://www.youtube.com/watch?v=z3R9pFbcGoY

Zde je i nějaká ta akrobacie:
http://www.youtube.com/watch?v=QgfkkncGQBc

Boj s větrem:
http://www.youtube.com/watch?v=-hCwTc4FUlQ

Zálet GoPro HD Hero:
http://www.youtube.com/watch?v=aEAk1L8A_ZQ

Víkend 11.-12. června 2011:
http://www.youtube.com/watch?v=7TlzATnFUAE
http://www.youtube.com/watch?v=FfZMBvVLcOw

5. července 2011 (vč. svahového poletování):
http://www.youtube.com/watch?v=lPTSEEXYBUI

17. července:
http://www.youtube.com/watch?v=DSrQVoVFxNg

Červenec a srpen 2011 (kompilace 4 videí):
http://www.youtube.com/watch?v=D5f4ZzYwSwI

20. srpna 2011 (poslední video z Bety):
http://www.youtube.com/watch?v=BGlIsgxgJhE

Komentáře

S těmi výkruty bych si moc hlavu nelámal. Není to model na akrobacii a proto se chová jak se chová. Tvar křídel má snahu rovnat model do vodorovného letu a tak si myslím,že postupem času příjde na řady akrobátek a ten už to bude řezat jak břitva. Zůstal bych zatím u toho co ten model zvládne. Po první poletuše jsem přešel na MIG-3 od Hackera a ten mě naučil víc než dost. Není to cice ještě akrobat,ale už je to na jiné rychlosti a člověk začne páčkovat automaticky. Je to dobrá škola a hodně vydrží. Držím palce. Taky jsem se u prvního modelu (Sky Lady) trápil a měl sto chutí to zabalit,ale hodně věcí jsem si musel zjistit sám a vyzkoušet. Pak už to šlo ráz na ráz a pak si to člověk začne užívat naplno.
24.5.2011 13:25 OwlCastle
Držím pěsti pro štěstí v lítání.. Začátky jsou vždy těžké, ale ten pocit když se začíná člověku dařit je krásný.. Nepopsatelně krásný.. Tak ať se jen daří!!
24.5.2011 09:25 were
Drzim palce at ti nadseni vydrzi a preju jen sama uspesna pristani!
24.5.2011 07:19 Mirdab
dobrý začátek.. jen vydržet :) Já začínal s Easy Glider Pro a ze začátku spíš opravoval, než létal.
Alba pro vaše modely
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2019 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek