Jak-11 (C-11)
Parametry
Výrobce: Já
Rozpětí: 205 mm
Délka: 180 mm
Vrtule: -
Motor: Švecov AŠ-21(v Československu jako M-21)
Elektronika: -
Serva: -
Baterie: -
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Moje 2. pololetní práce z Odborného výcviku. Předlohou je moje srdcovka, C-11... Do toho éra jsem se zamiloval na první pohled, a když jsem se po pololetí rozhodoval co dál dělat, céjedenáctka pro mě byla jasná volba. Měřítko vyšlo cca na 1:46.
Je celá z duralu podle výkresu,lepeno epoxidem, přechody tmeleny tmelem na hliník, stříkáno klasickými spreji a detaily barvičkama na kity. Nejobtížnější asi bylo vystrouhat ten trup (z 35mm duralu) a další babračka byla vrtule (snažil jsem se o správný tvat i stoupání a docela se to i povedlo a na první pokus :-)
O předloze:
Jakovlev Jak-11 byl sovětský cvičný letoun, dvoumístný dolnoplošník se záďovým zatahovacím podvozkem poháněný hvězdicovým motorem Švecov AŠ-21.
Vývoj
Letoun Jakovlev Jak-11 vychází typově ze sovětského stíhacího letounu Jak-3, který s hvězdicovým motorem AŠ-82FN vzlétl již 10. listopadu 1945. Tento stroj se však do výroby nedostal, ale došlo k jeho další modernizaci a vznikl tak nový letoun, který se podrobil zkouškám na jaře roku 1946. V Sovětském svazu se vyráběl v letech 1947–1956 a celkem zde bylo vyrobeno 3859 kusů.
Roku 1953 prodal Sovětský svaz licenci letounu Československu a v továrně Let Kunovice byl stroj vyráběn pod označením LET C-11. V letech 1953–1956 zde bylo vyrobeno 707 kusů.
Použití
Letoun se používal pro výcvik pilotů stíhacích letadel, pro nácvik střelby, fotoprůzkum i bombardování. Kromě SSSR a Československa bylo letadlo používání v zemích Varšavské smlouvy, ve spřátelených rozvojových zemích, ale též i v Rakousku.
Ostatní uživatelé
* Československo, Afghanistán, Albánie, Alžírsko, Bulharsko, Čína, Egypt, Indonésie, Irák, Jemen, Maďarsko, NDR, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Severní Korea, Somálsko, Sýrie, Vietnam
Technické údaje
* Osádka: 2
* Rozpětí: 9,40 m
* Délka: 8,50 m
* Výška: 3,28 m
* Nosná plocha: 15,40 m²
* Hmotnost prázdného stroje: 1950 kg
* Užitečné celkové zatížení: 550 kg
* Max. rychlost (ve výšce 2500 m): 460 km/hod.
* Absolutní dostup (ve dvojím obsazení): 7 100 m
* Max. dolet: 1260 km
* Typ motoru: Švecov AŠ-21 (v Československu vyráběný v licenci jako M-21)
* Vzletový výkon: 700 k (515 kW)
* Předepsané palivo: etylizovaný letecký benzín s oktanovým číslem 95
* Výzbroj: 1× kulomet ráže 12,7 mm, 2× 50kg puma
Komentáře
10.7.2009 17:14 -------------
díky
10.7.2009 13:57 -------------
Umňa to máš za 5 a držím ti palce. P.
10.7.2009 12:57 -------------
to je paráda ... to by si mi taky líbilo já na škole stavěl maximálně model dominanty města ve kterým je naše škola do jedný soutěže .......ale letadlo to mi nedovolily :-)
10.7.2009 11:20 -------------
SŠ Letecká s.r.o. Kunovice , obor Technik údržby letadel. 1. ročník v dílnách školy (ruční obrábění materiálu) tak děláme modely :-D
10.7.2009 11:06 -------------
paráda co to studuješ za školu že si tam můžete takhle hrát ???