Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených
Ukázat přátelům na Facebooku
Vložit model do oblíbených

Cierva C 30 Vírník

Parametry

Výrobce: LAheli + Já
Jak postaveno: Ze stavebnice
Kategorie: Polomaketa
Materiál: EPP, EPS, Depron
Rozpětí: 700 mm
Délka: 550 mm
Vrtule: 8x3,5
Motor: China
Serva: 2x9g, 1x3,7g
Baterie: 3článek1300mA

Hodnocení

10
z 10 | 12 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

Vírník, nebo též autogyro, autožíro je předchůdce vrtulníku.
Typ C 30 je nejúspěšnější konstrukcí španělského inženýra celým jménem Juan de la Cierva y Codornia. Na myšlenku s rotující nosnou plochou ho údajně v roce 1917 přivedla nehoda jím zkonstruovaného bombardovacího trojplošníku, který se dostal nízko nad zemí do vývrtky a při tomto pádu zahynul pilot - Ciervův přítel. Cierva od té doby hledal, jak zabezpečit letadlo tak, aby nemohlo dojít k havárii v důsledku vývrtky a to se mu nakonec také podařilo. Vírník C 30 se vyráběl (Velká Británie,Francie,Německo,USA) a létal v mnoha zemích a dva stroje též v Československu, jeden u firmy Baťa ve Zlíně a druhý sloužil u armády.
Cierva tragicky zahynul v roce 1936 ve 42 letech při letecké havárii dopravního letadla DC-2 a nedožil se tak rozmachu vrtulníků, díky jeho vynálezu kloubového uložení rotorových listů na rotorové hlavici, jež bylo pro jejich vývoj zásadní.
Ale teď k modelu, je ze stavebnice firmy LAheli. Vírník jsem kompletně přestavěl, hlavně tenkostěnný trup, ten jsem vyhodil, protože jeho pevnost byla hodně chabá. Nový je slepený ze dvou půlek 40mm EPP a uvnitř odlehčen, tvar jsem docílil ořezáním a obroušením, povrch vytmelením šlehaným tmelem a potažením papírem, ploutve a výškovka je konstrukční a potaženy vliesem. Zbytek jako lože motoru, vzpěry, rotor a jeho uchycení, podvozek atd... je použit ze stavebnice. Do modelu jsem přidal servo a to na směrovku, která by jinak byla napevno, takto se bude dát minimálně pojíždět a možná i vzlétnout? Ale to předbíhám, to poznám až na jaře.
Kamufláž modelu je jednoduchá a snad odpovídá stroji, který létal v československém vojenském letectvu. Slovíčko snad je na místě, protože z dobových černobílých fotografií není zcela jasné, jakou barvu Cierva měla, ale třeba někdo znalejší mě za to rozcupuje. S modrou barvou byl vírník dodáván výrobcem i jiným uživatelům a myslím, že mu sluší.

Komentáře

11.7.2020 17:39 -------------
Super práce!
Luxusní popis!
A budu-li mít na tebe email, zašlu barevné obrázky, dvou těchto strojů dodaných do ČESKOSLOVENSKA. První měl Baťa a druhý Ministerstvo národní obrany a nejprve létal s registrací OK-IEA a v roce 1936 s označením S8 létal pro II.odbor Vojenského technického leteckého ústavu v Letňanech
23.2.2020 19:36 -------------
držím palečky při záletu, vírníky jsou hned po startu svině svinutý, ale jak se ustojí start je to pak pohoda
9.1.2020 13:55 -------------
Vždycky jsem považoval za vhodnější pochválit Ti nový model až osobně na letišti než přes internet, ale tentokrát to do jara nevydržím. Opět perfektně zpracovaný model a hlavně se Ti povedlo 100% překvápko co se týče volby - za mě všechny 4 palce nahoru a ať zálet proběhne v pohodě a bez problémů.
9.1.2020 07:45 -------------
Mám rád neobvyklé konstrukce modelů, proto Ti fandím. Tento stroj v originále jsem na fotografii(černobílé) poprvé viděl v časopise "Naše Republika" ,který vycházel někdy před II. SV a byl to právě ten stroj publikovaný jako "Autogyro" vlastnící Fy. Baťa.
8.1.2020 21:49 -------------
Ahoj, opět skvělá práce, pro mě velké překvapení. Super patina, moc se těším na jaro, až budeš zalétávat. Konečně něco jiného, než klasické éro.
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2025 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek