veka1
Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených
veka1

Ročník:1959

Modelář od:1967

Bydliště:Bohumileč

Letiště:Rokytno

Web:http://vekamodel.cz/

Komentáře uživatele veka1
Tracy 5.8.2012 12:59
.. pěkně si tu poletuchu zrenovoval. Zajímalo by mě ,jak si přišel na to , že vlepením položeber zvýšiš tuhost křídla. Skus nějak technicky podložit,že takto vložené žebra brání zkrucování , nebo ohybu křídla při zatížení.
veka1
Asterix II 20.7.2012 10:42
... pekne postavené,ale z povodneho Asterixa zostal už iba vonkajší obrys, že?

veka1
pro standa 117
Bažant je na svou dobu konstruktérsky velice sofistikovaný model. Problém je ale v tom ,že jeho konstruktér se pravděpodobně s žádným upoutancem ( a že jch navrhl celkem dost) nedostal dál ,než po kulaté premety ,souvrat,případně let na zádech. A o tom tu točíme...
Upoutaný model to by nemělo být synonymum pro dělovou kouli ,přivázanou na špagátku, která letí především z důvodu působení odstředivé síly.
Upoutaný model by měl svého pilota poslouchat a být řiditelný ve všech letových polohách. To předpokladá rozumou nosnou plochu, profiláž , správnou mohutnost VOP,dobře rozvržené boční plochy trupu a přiměřený tah pohonné jednotky . Model musí být schopný řízeně letět i několik kruhů bez motoru ( pouze na základě tahání) .A toto konstrukce pana Faru nesplňují a splňovat nikdy nebudou. Prostě je tak nenavrhl. Takže historiky ano ... pokud jde o nostalgii a radost ,že si postavím něco s čím jsem jako kluk dělal první pilotní pokusy.
Ale pro výcvik v řízení upoutaců je dnes dostatek nových konstrukcí ,které jsou létavé a bezproblémově řiditelné. Toto je základní předpoklad úspěchu.. Záruka ,že se začátečnk skutečně naučí létat akrobacii. je v tom , že model umí víc než pilot. Ve výcviku nelze zápasit s nevhodnými letovými vlastnostmi modelu a nespolehlivým pohonem , to nemůže být souboj s drakem ... A vo ,vo tom to je.
veka1

Pro poulíčekf: s výřezy a plánkem neměl být problém. Kontakt na mě je zde: http://www.vekamodel.cz/kontakt/ ,stačí zavolat,domluvíme co a jak.
Křidélka nejsou plánována ,ale po zmenšení vzepětí min na polovinu a ručním zkrácení patřičného počtu žeber je však lze dodělat. Ja je nedával úmyslně , ale žebra jsou navržena tak ,aby tuto úpravu šlo provést.
Pozn. ve stávající konfiguraci model lítá "kopané výkruty" , přemety , souvraty ,dokonce i záda. Jeho koncepce a konstrukce však byla primárně navržena na stabilní ,neřízený pohyb vzduchem, tak těžko od něj očekávat učesaný projev akrobata. ( malé řídící plochy, hornoplošná koncepce ,profil ..)

veka1
Model původně lítal s podvozkem dle plánu a s většími koly. Dostat jej ze země bylo nereálné, proto jsem zhotovil podvozek s menším předsunutím. ( na fotkách). Motor byl původně poloviční - PJS 550. Po hození z ruky to i lítalo ,skoro jako historik.
Měl jsem však jeden volný motor z rozmláceného Mustanga. Tož si říkám zkusím ... no a mám historickou stíhačku. Teto pohon ( adekvátní motoru 3,5ccm) z Majora udělal model do každého počasí ,tak tam již zůstal.
Ad hmotmost: pokud model někdo postaví dle plánku a osadí malým spalováčkem ( motůrek hmotní 80-90g) s váhou nebude problém. Můj Major je vědomě postaven ze zesíleným nosníkem křídla a osazen 425g vybavením ( pohon +RC), což je celkem znát . Mě to však vyhovuje -má vyšší pronikavost .
Nějaký zbytečný gram přidala i barva trupu . Bohužel ve snaze o perfektní vzhled je pod barvou i plnič ... ukázalo se to být špatné řešení. Narostla hmotnost a na hranách lišt se v barvě objevují mikropraskliny. Prostě měkký vlies není vhodný podklad pro tvrdší barvy v silnější vrstvě.
PS. na Diblíka nebo Kubíčka možná časem taky dojde ,ale ted nejsou lidi.... musím dokončit West WInd, rozchodit Čejku , Pluto. Lunák , Seagul a Ero II.
veka1
kamárádi , nejde o to ,zda kategorie vymřela ,nebo ne ( trošku přehled mám) . Pozitivní však je , že když se Kamil v dnešní době pustil do stavby účka , tak si dal říct a nepostavil Bažanta ,nebo nějakou podobnou "historickou " poletuchu. Ja vím nostalgie a všeobecné povědomí staví Bažanta, Moskyta, Rondo .. do pozice školních modelů,ale .... V současnosti bych tyto modely postavil do role "účkařských mučidel " ... za trest ,že učedník nedával ve škole pozor,nebo do školy vůbec nechodil . Tož Kamlovi před nastoupeným df vyslovuji veřejnou účkařskou pochvalu , A vo,vo tom to je ,sranda musí být.
veka1
pro Vladan. Tož kamaráde, kde vidíš závan starých časů?? Pohon soudobý, přepákování v soudobém duchu ( 100mm na Tčku) , profil soudobý ( Igor Burger), potah soudobý. Jedině co připomíná staré časy je vysoký " historický" podvozek. a příliš velká rozteč vývodů řídícíh drátů na konci křídla. Měla by být kolem 25-30mm. Bych řekl ,že to letadlo je postaveno dle posledních aerodynamických a konstrukčních poznatků v oblasti školních U -modelů a mělo by bezproblémově odlétat celou akrobatickou sestavu dle FAI. A vo ,vo tom to je. :-)
Pilatus Porter PC6 14.4.2012 14:48
když připustíme ,že výřezy jsou připraveny a model postaven dle tohoto plánu :
http://rc-model.rajce.idnes.cz/Almanach_planku_Jaroslava_Fary/#Pilatus_-_sportovni_RC_polmaketa.JPG , pak není divu ,že model má křídlo se vzepětím.
V době vzniku plánku jsme řídili modely neproporcionálnimi soupravami a velice často byla řízená pouze směrovka.
Kromě požadavku vyšší stability ,při řízení pouze směrovkou , je vzepětí křídla a vhodná poloha těžiště , základní podmínkou, aby model vůbec zatočil a po srovnání kormidla do neutrálu , náklon automaticky vyrovnal.
V současnosti prakticky všechny modely mají náklon řízený křidélky . Tento fakt však nemusí být pobídkou pro některé soudobé "konstruktéry " , aby se trochu zamysleli nad základní aerodynamikou letadla.
Stačí ,když se bezmyšlenkovitě okopíruje cokoli dostupného ,třeba historického. Vždyt když to létalo a bylo řiditelné před 40léty, proč by to ve stejné konfiguraci neletělo i dnes,že? No a vo,vo tom to je... :-)
...no, teraz to vypadá OK. Už si s nim letel?
Pekné Kamil ,pekné. : Teraz to už len dotiahnut do konca.
Prvú vec čo urobíš než pojdeš lietať,bude výmena tiahla k výškovke za rovné!! A to i za cenu, že odrežeš kúsok klapky ,pre prípad ,že by jej odtoková hrana chytala o priame tiahlo. Vývody drotou na krídle sú zbytočne daleko od seba. Rozumná vzdialenost je cca 20 - 25mm nie menej. Zbytok poriešime bud cez Skype ,alebo to ukáž ešte Igorovi ( urob viacej fotiek a daj na rc mániu) a on ti k tomu doplní svoje názory. Ale v celku by ti to mohlo normálne lietať, ak to ten pohon zvládne. .
NYX 20.2.2012 14:46
Noo ,pekne Marečku, pekne. Som rád že sa ti to podarilo tak ,že si spokojný. Pozn. teraz sa s kludom možeme venovat novším projekom ,celkom sa teším.
veka1
Horten Ho-229 14.2.2012 00:57
...pěkně udělané. Velice mě zajímá , jak budeš řešit směrovou stabilitu. Pak nezapomeň poinformovat. Je to jedno z mála samokřídel ,kterému bych byl ochoten věnovat více pozornosti. v budoucnosti. Pár polomaketových kusů jsem již vyobil ,ale .... však dáme řeč až po záletu toho tvého.
veka1
Žehrovice II 4.2.2012 20:55


pro česnek:
-start volného historického modelu na šnúře ( gumicuk) :
http://www.youtube.com/watch?v=6m3Wpl_3EHw&feature=channel
Start stejného modelu, ale osazeného radiem :
http://www.youtube.com/watch?v=KJl90iBx4y8&feature=endscreen&NR=1
Šnúru můžeš nastavit gumou ( gmicuk = 100 m silon +25mgumy) ) , nebo ji mít rozvinutou na plnou délku bez gumy (cca150m).
Délka šnúry je daná pravidly a u jednotlivých kategorii bývá rozdílná .Bývá 50m pro malé modely a modely bývalé kategorie A2( dnes F1H podle pravideůl FAI) až po 150m pro rc verze původně volných historických modelů. Za historika se podle evropských pravidel SAM považjí modely vzniklé do roku 1950.
Některé naše kluby SAM soutěžích dle dle svých pravidel umožňují létat i s mladšími modely (vzniklé až do roku 1954 ) .
Pokud je šnúra rozvinuta na plnou délku , tak s jejím volným koncem musí někdo utíkat rozumnou rychlostí ,aby model vytáhl nahoru, ale nerozlámal ho.. Je možné použít i převodovou kladku ,na sloupku pevně ukotveném v zemi , pak vlekař běží směrem proti modelu . Nebo je k zemi ukotven konec lana ,nebo ho druhý pomocník drží v rukách a vlekař utíká s kladkou v ruce od modelu ( jako při klasickém vleku) . Poslední možnost je použití navijáku, kdy je lano dlouhé 300m a kladka ve vzdálenosti 150m od startoviště a navijíáku. Soutěžící si může model vypusti a naviják ovládat sám ( šlape nohou na plyn) , nebo to můžou udělat pomocníci.
Arsenal VB-10 15.1.2012 20:02
přidal jsem do popisu dodané odkazy na video záletu Arzenala kluků z Týniště nad Orlicí.

veka1
Dotaz 15.1.2012 15:01
MPJet motory jsou však koncepčně vhodné pouze do historiků ( viz integrovaná nádrž, systém vyplachování a řízení sání ... ..) Pokud jsem psal ,že velké firmy již detonáky nevyrábí , repliky jsem z toho vyloučil. Měl jsem na mysli klasické, spotřební nebo soutěžní motůrky ,něco podobné jak máš na fotkách .
Ber to tak ,že v některých současných soutěžních kategoriích se bez vysokovýkonných detoáků nehneš , např F2C
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=-SWl3ffM2PU&NR=1http://www.youtube.com/watch?v=hSiKnFTue2o
http://www.youtube.com/watch?v=oDg0XF2fPkY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=hLp1EucCQWw
http://www.youtube.com/watch?v=mx6QzxQEGOA
nebo některé kategorie upoutaných aut:
http://www.youtube.com/watch?v=vbTxqt_zIp4&NR=1typy upo
veka1
Dotaz 14.1.2012 14:33
...motor seženeš i dnes těch se mezi lidma válí celkem dost - nikdo s nima nelétá. . Poblém je ,že už se dlouho nevyrábí = nejsou náhradní díly. .Motory a repliky starých motorů občas vyrábí ti borci co lítají historiky (u nás např. p. Rybák ...) . Musíš sledovat dění kolem klubu SAM 78, 95, 122, ... tam občas získáš zajímavé a užitečné informace.
[url] http://www.sam78.cz/[/url]
[url] http://www.sam122.sk/[/url]
http://www.sam95.wz.cz/index2.htm

Ale velkofirmy výrobu detonáků prakticky zabalili.
veka1
Dotaz 14.1.2012 13:26
pro davidmorlli:
kromě toho ,že od Mlana Másla palivo bezproblémově koupíš, pomohlo by ti opustit domácí teritorium a zajet někdy mezi lidi co s detonáky pořád lítají. V tvé blízkosti jsou to akce na Kladně, nebo v Lipencích viz : http://www.svazmodelaru.cz/odbornosti/klem/Kalend2012/kal2012.php?kat=S91

Hledej a vyber si akce ,kde se lítají malé motoráčky , případně upoutané modely ( Hradec Králové, Rakovník, Svitavy ) . Stačí když si prostuduješ pravidla a zorientuješ se v označování kategorií modelů.
Dát se dospolku se stejně postiženými je jediné rozumné řešení, protože bojovat proti objektivní realitě budeš docela těžce bojovat ( detonáky se prakticky dvě desetiletí nevyrábí = není potřeba zásobovat obchodní sít palivem) . Ale za určitých podmínek ( přizpůspbení se stavu) , najdeš docela jednoduchá řešení ,jak uspokojit své požadavky.
veka1
Dotaz 14.1.2012 13:14
...no tak vidíš Mlane. Problém bude asi v tom ,že si zapoměl zásobovat matičku Prahu :-) Tam už se krize projevila naplno = nikde nic není.
fourstars 19.12.2011 15:19
Ladino ... ale jen si povídejme, myslím že to je užitečné pro obě strany. Informací nikdy není dostatek.
Neznámé bovdeny do svých stavebnic nikdy nedávam. Mám dohodu s dodavatelem , jakým způsobem je provedené zajištění konce drátu v mosazné koncovce, aby po zamáčknutí koncovky nešel vytáhnout. Názorně je to vidět zde:http://www.vekamodel.cz/nahony-kormidel/
Co se závitu týká, to je právě ten kumšt. Vysokopevnostní mosaz se při obrábění chová trochu jinak, než ocel .Závit je řezaný strojně, nástrojem s garantovanou geometrií. Tím je zabezpečeno, že výběh závitu odpovíddá požadavků na minimalizaci vrubu = je plynulý. Toto při řezání závitu očkem v ruce, nikdy nezabezpečíš, ani když použiješ vodící přípravek. Na staticky zatížené spoje to funguje (pokud ten závit předpětím neurveš) .Když však do toho přijde cyklické zatížení a určité vibrační spektrum , nikdy nevíš...
Pozn. např u větších průměrů bývá řezaný závit často ukončen půlkulatým zápichem.
veka1
fourstars 18.12.2011 14:45
...pěkné ,čiste provedeno.
Možná špatně vidím ale,máš prosím nějaké vysvětlení pro to, že duté nýty v siletblocích serv montuješ opačně? Tímto způsobem montáže velice efektne eliminuješ funkci silentbloků.
Proč není deska serv přilepena k bočnícím. Máš strach že by trup v daném místě byl tužší a ddeska se servy by na trupu opravdu držela? Myslím ,že vždy je lepší zatížení lepeného spoje rozvést do větší styčné plochy , než vytvářet bodové spoje. Pokud máš pocit že ne , tak to nějak zdůvodni. Možná jsem ve škole nedával pozor a něco mi uniklo.
Co diferenciace křidélek. Tu si řešil ve vysílači? Pokud bys namontoval jiný typ praporků byla by diferenciace pořešena už vlastní geometrii pák.( díra v praporku u tohoto hliníkové trubky s vlepenými závitovými vložkami? Pokud ano , nebo případně ,že tam máš kus ocelové kulatiny s nařezanými závity, hraješ vabank , kdy dojde vlivem kmitání k uvolnění spoje ,nebo kdy rupne řezaný závit ve výběhu do plného materiálu.
Osobně používám válcované závity ( část vyplétacího drátu do kola) a druhou stranu ohýbám do pravého úhlu. Zajištění proti vypadnutí je nasunutou a zaletovanou mosaznou trubkou 3/2mm.
Druhá použitelná varianta : pro zajištění využít roznýtovanou hlavičku vyplétacího drátu a lehce upravit úhel ohybu v místě hlavičky. Vidličku našrobovat na délkově upravený drát s naválcovaným závitem ( udělají to např v cykloservisu) .
Pozn. pár fotek je např zde v tomto vláknu: http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=18&t=43890

veka1
Alba pro vaše modely
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2024 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek