Album RC modelu
Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených

Ročník:1993

Modelář od:2000

Bydliště:doma

Letiště:LZHL

Web:http://www.mkhobby.blog.cz

Někdy kolem roku 2000 jsem dal dohromady pár jednoduchých házedel (Spitfire apod.) a gumáčka (Uno od Svoru), 2007-2011 jsem se věnoval především plastikovým kitům a od v r. 2012 jsem začal s RC letadly. Po tom, co jsme začátkem r. 2014 zdědili bedny plné vlaků ještě z NDR, mě znovu začala zajímat železnice a během dvou let jsem postupně postavil malé kolejiště. To jsem pak na podzim 2017 prodal a stavím jiné.
V sezóně 2016 jsem začal létat GLD výcvik a k letectví jsem se oklikou dostal i v zaměstnání - příprava vstupních dat pro ATC výcvikový simulátor i real-time ATC systém, testování apod.

Ukázat přátelům na Facebooku
Vložit model do oblíbených

Tracy-E

Parametry

Výrobce: Svor
Jak postaveno: Ze stavebnice
Kategorie: Větroň
Materiál: Balza + potah
Rozpětí: 2100 mm
Délka: 1025 mm
Váha: 990 g
Plocha křídla: 46 dm2
Vrtule: Aeronaut CAMcarbon 10/6
Motor: Turnigy Aerodrive 2217, 1050kv
Elektronika: Hitec HFS06-MT, Turnigy Plush 25A
Serva: HXT D-MG16
Baterie: Turnigy 2200mAh 3S1P

Hodnocení

8.11
z 10 | 18 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

Můj první rozsyp, druhá stavba a třetí model. Oproti klasické Tracy-E jsem dodělal winglety a pod kabinu jsem dal skoro napůl zapuštěné mechové kolo, průměr tuším 35. Jednak kvůli ochraně pohonné jednotky a jednak proto, že se mi líbí přistání s dojezdem a přece jen Tracy vypadá při troše fantazie jako skutečný větroň. Také proto jsem na kabinku udělal jednoduché rámování z elektrikářské izolační pásky. Stavbu jsem si díky své nešikovnosti, blbosti a nezkušenosti zkomplikoval několika věcmi. Jedno křídlo je oproti druhému přesazené cca o 2mm, jedno křídlo jsem omylem potáhnul příliš hrubým modelspanem, naštěstí mě na to taťka upozornil ještě před zalakováním napínákem, takže dostat to dolů nebyl velký problém, jen to byla drbačka...tím ovšem trable nekončí, vlies jsem přilakoval se špatnou orientací vláken a ucha bych měl pěkně zkroucená, kdybych je nepřišpendlil s nosníkem pod odtokovkou (pro zachování negativů). Sundávat se mi to už nechtělo, tak jsem na to přilakoval novou vrstvu vliesu, tentokrát pozor! už správně a nejenže křídla na hmotnosti příliš nepřibraly, ale mají cca takovou tuhost v krutu jako by měly torzní skříň, což beru jako obrovskou výhodu. Dneska proběhl zálet, přestože včera jsem to viděl kriticky - dodělával jsem uchycení kabinky na magnety, lepení kabinky na rám a náhodou jsem zjistil, že mám zalepený bowden výškovky. To bylo o infarkt. Od té doby, co tam jsou bowdeny, byly zalepeny maskovačkou abych předešel právě tomuto a stejně mi tam nějak zatekl lepicí lak nebo lepidlo a lanovod byl zalepený. Po pár minutách casnování jsem ho kleštěma vytrhl a k mé obrovské úlevě stačilo pouze vyměnit ten lanovod, "pouzdro" to přežilo. Už jsem myslel, že budu muset dělat nové na vnějšku pravé bočnice, protože bourat trup by se mi fakt chtělo...potom jsem zkoušel zprovoznit regulátor s motorem, ale protože je to můj první model s pohonem a má první zkušenost s ESC a elektromotorem, musel jsem z diskuzí na rcmanii vyčíst, jak se to vlastně dělá - to by nebyl problém, ale mě stále regl jen pípal a usoudil jsem podle manuálu, že tam nejde signál plynu. Po několika desítkách nadávek a kontrol všeho možného jsem zjistil, že na vypínači mezi reglem a Rx je prohozený panel ON-OFF, čili já ho měl celou dobu v poloze ON a byl vypnut přívod signálu...
Zálet byl bezproblémový, až na vítr. Po dvou hodech bez plynu bylo zřejmé, že je model správně vyvážen a má skvělou klouzavost, ale následující 4 starty, každý po pár minutách, bylo spíš o udržení se ve větru, který nahoře v nárazech foukal. Taťkův dvakrát tak těžký větroň problém neměl...Takže nějaký rovný let, trimování apod. se vůbec nekonal. Snad příště...
Docela mile mě překvapila výdrž baterie. Ráno jsem ji zkoušel tak, že jsem držel svisle trup bez křídel a měl jsem zapnutý motor. Akumulátor je nový, jel na první nabití a vydržel 15 minut plného plynu a dvě minuty "pumpování" (vše +-1 minuta), přičemž jsem po celou dobu také hýbal kormidly. TR2217 jsem použil na doporučení výrobce, dle mého názoru je ale zbytečně silný. 1050 kv s Tracy pěkně cvičí a letí s ním nahoru pod úhlem snad 60-70°...
Díky patří uživatelům rcmanie za cenné rady a za to, že stavby nafotili a nahráli do svých rajčat (párkrát mi to pomohlo) a taky taťkovi za pomoc, rady a palubní vybavení.
Více fotek i ze stavby na http://www.rockymk.galerie.cz . Zdravím majitele Tracy!


EDIT 1.9.2013: Tracynku jsem rozbil dnes 1.9.2013, krátce po devatenáctém startu. Ztráta řízení, po nastoupání jsem vypnul motor, ale trvalo sai 2s, než se vypnul. Potom žádné reakce na kormidla, model se zřítil ze 150-200m, direkt levým křídlem o zem a na čumák. Baterka vybuchla, uhasil jsem ji trikem, vodou a močí :-) Každopádně mě nejvíc mrzí to, že nevím přesně, čím to bylo a co víc, ani jsem si ji neužil. Skoro žádné bezvětří, žádný podvečerní olej. Útěchou mi je 11 minut v termice...a jak už jsem psal na rcmanii...hodně miliampérhodin z kvalitního aku, široké komíny, posekanou trávu a ladná přistání s dojezdem, jak jsi je měla nejradši.

EDIT 24.7.2014: Dnes jsem definitivně dokončil rekonstrukci Tracy-E. Levé křídlo jsem spravil, pravé bylo neporušené. Trup a ocasní plochy jsem vyrobil nové - původní trup by spravit sice šel, ale za cenu značného nárůstu hmotnosti, což jsem nechtěl. Krom toho bylo stejně třeba více vyosit motorovou přepážku, uložit níže podvozek apod. Hmotnostně jsem na tom na gram stejně - původní i zrekonstrovaná Tracyna má 990g. 20.7. proběhl zákluz. Pro silný vítr cca 6m/s (v nárazech až 10m/s) jsem si netroufal jít nahoru. Každopádně klouzala hezky, už se těším na podvečerní olej a dive test. Doufám, že tentokrát mi Tracy vydrží pár roků a ne jen pár startů. Dostane ještě nový kužel a listí, tentokrát Aeronaut CAMcarbon 10x4. Držte mi palce a letu zdar!

EDIT 12.8.2014: Konečně po záletu. Až na pár problémů s přijímačem, které oddalovaly zálet, pohoda. Místy téměř bezvětří, občas protáhlo maximálně 3-4m/s. Vzhledem k tomu, že dnes se ochladilo a pršelo, bylo docela mokro a vzduch byl spíš splachovací, než že by nosil. Ale i tak Tracy krásně klouzala, jako po kolejích...

EDIT 13.1.2015: Tracy má za sebou několik letových hodin. Létá parádně a na 2 uvedené akumulátory se dá létat celé odpoledne (za dobrých podmínek klidně i na 1, ale to jsem nezažil). Už má za sebou na mé poměry hodně stoupáků, přičemž nejraději vzpomínám na ten, kdy jsem byl na letišti s přítelkyní a po několika minutách "čuchacího" letu jsem objevil termiku v asi 80 metrech a kousek od sebe. Pyšně jsem oznámil přítelkyni, že takhle vypadá to létání v termice, na co mi ona odpověděla slovy ,,já vím, už tam nějakou dobu krouží ptáci!" - a to byla studená sprcha, já si totiž při hledání termiky žádných ptáků nevšiml :-)
Uvažuju o stavbě nového křídla. Model má přebytek výkonu více než dostačující a stavět nový model mi přijde zbytečné (časově i finančně). Na Tracy by jistě šlo použít i třímetrové křídlo. Ještě uvidím, ale rád bych postavil křídlo s křidélky, jinou geometrií (profil ještě nevím, snad SD7037/E385, mírné V-vzepětí, maličké winglety pro zlepšení klouzavosti na malých rychlostech a vlastností v kroužení a rozpětím asi 2,5-2,8m. Poutání gumou bych zachoval.

Komentáře

Vřele doporučuju, je to rychlá a snadná úprava. Nárůst hmotnosti zanedbatelný, užitná hodnota značná. Já je mám cca 12 cm vysoké a úhel by oko...
6.9.2014 10:41 Vlastik Fic
Nooo tak to je jina.... prehodnotil jsem svuj nazor a jen co bude trocha casu,winglety pridelam taky. :-)
30.8.2014 23:20 Rocky_MK
Vlastíku, já ty winglety dělal kvůli většímu bočnímu vztlaku - abych mohl točit na uchu. Rozhodně mi zbytečné nepřijdou, takhle můžu Tracy postavit na křídlo a otočit na pětníku úplně v pohodě :) a můj nápad to nebyl. Inspiroval mě k tomu Peca.
30.8.2014 10:58 Vlastik Fic
Zdravim Rocky_MK,ja mam taky Tracy (jsem tu novy a nepridal jsem jeste fotky :-) ) postavil jsem ji pro gumicuk,potom elektro a nakonec jsem se vratil na vlekani na gumu...Prijdou mi ty winglety zbytecne na prvni pohled,Tracy sama o sobe klouze nadherne a stabilita to same....ale zajimavy napad...
25.8.2013 19:33 Rocky_MK
Díky moc. Od vás zkušených modelářů s tak krásnými modely si toho velmi považuju. Vyplněná data považuji za samozřejmost, od toho to tu je. Docela mě štve, že spousta lidí tu vůbec nevyplňuje např. nosnou plochu a přitom plošné zatížení je věc, která mě jako začátečníka zajímá skoro nejvíc, abych si udělal obrázek. Stejně tak popis, beru to jako příležitost k tomu, aby se ostatní poučili z mých chyb atp...
Mimochodem, už jsem Tracynku prohnal vzduchem podruhé a z celkových 54 minut strávených ve vzduchu jsem celých 11 minut strávil točením mojí první pořádné termiky. Sice docela foukalo, ale míň než při záletu a já si zalítal konečně trochu klidněji, ne jen to nějak udržet nahoře...Vyzkoušel jsem si placatá přistání na rychlosti s výběhem a paráda, díky podvozku vypadá přistání, moje oblíbená fáze letu, mnohem líp.
25.8.2013 16:53 OwlCastle
Moc pěkné..
Navíc nádherně vyplněná data a neuvěřitelně krásný popis..
Někteří modeláři by si tu měli vzít příklad.. Opravdu !
Navíc zajímavá barevná variace.
Ať se jí pomocí tvých ruk dobře létá ..
19.8.2013 22:45 Rocky_MK
Milano55: Díky! Moje Tracy ale není ani zdaleka postavena tak čistě jako tvoje. Ten obrázek jsem do galerie dával jako ilustrační k mému dotazu na rcmanii, zda by tak šla aerodynamická brzda realizovat. Zamýšlel jsem použití velké výchylky, cca 80° po vzoru determalizátorů na klasických volňáscích. Měl jsem za to, že by to tak mohlo fungovat vzhledem k tomu, že Tracy je pomalý a velmi stabilní model. Nakonec jsem se na to ale vybodnul, protože mě na rcmanii přesvědčili že s tak kravskou výchylkou by pak ovládání kolem středu bylo velmi hrubé. Jediný další způsob realizace, který mě napadl, bylo třetí mikroservo, které by při sepnutí pátého kanálu posunulo lože se servem výškovky směrem k ocasu a tím by výškovku ještě více vychýlil. To mi ale nestálo za námahu, přece jenom můžu účinně brzdit vrtulí a navíc moje Tracy není tak náchylná na kroucení křídel, protože mám křídlo potaženo dvěma vrstrvami vliesu a pevnost v krutu je výborná. Křídla jsou skoro neprůstřelné a rozflutterovat se mi je nepovedlo ani krátkým sestupným letem na plný plyn (nedobrovolně, normálně bych si na to netroufl, nota bene při záletu, ale když jsem se snažil udržet model ve větru, popletly se mi kniply (mám teď nově směrovku nalevo na kniplu plynu)).
Peca: Také děkuji :-) S těmi winglety jsem se nechal inspirovat tebou, pokud si pamatuješ můj dotaz v SZ na rcmanii. A spokojený jsem, nemám sice možnost porovnání s Tracy bez wingletů, ale v zatáčkách pěkně sedí a nepadá tolik po křídle a nechá si líbit i utaženější zatáčky. A to trojité lomení křídla se mi navíc i líbí.
19.8.2013 14:00 Peca
Gratuluju ke zdárnému dokončení.Vypadá moc hezky.
A co winglety?Spokojenost?
Přeju mnoho šťastných letů :-)
19.8.2013 08:43 Milano55
Zdravím dalšího majitele Tracy, máš to pěkně postavené. Já jsem tohle éro dostavěl na jaře, teď mám nalétáno 16 hodin a jsem maximálně spokojen. Mám dotaz: v galerii máš obrázek použití výškovky s max. výchylkou nahoru jako brzdy. Kde jsi k tomu přišel, víš o někom, kdo to používá? Pochybuji, že by to mohlo fungovat.
Alba pro vaše modely
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2019 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek