Album RC modelu
Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených

Letiště:LMK Týnec n. S.

Ukázat přátelům na Facebooku
Vložit model do oblíbených

Somethin Extra

Parametry

Výrobce: SIG
Kategorie: Akrobat - F3A
Materiál: Balza + potah
Rozpětí: 1308 mm
Délka: 1225 mm
Váha: 2460 g
Plocha křídla: 39.6 dm2
Vrtule: APC E 12x10
Motor: AXI 4120/14
Elektronika: regl. Jeti SPIN 66, Rx. MZK Octava
Serva: HS-85BB
Baterie: LiPol 4S 2650 mAh

Hodnocení

8.53
z 10 | 15 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

V říjnu se mi (konečně) podařilo dokončit model Somethin' Extra ze stavebnice americké firmy SIG. Stavěl jsem ho, s přestávkami, od ledna 2010. Chtěl jsem si vyzkoušet jestli ještě umím postavit model od základů – z rozsypu. Asi ano, ale horší je to s plánováním... Původně jsem měl v plánu pohánět Extru spalovacím motorem MVVS 6,5 ccm. Pro elektromotor jsem se rozhodl až když už byl model téměř hotový. Od doby co jsem se vrátil k modelařině mám totiž všechny modely na elektriku. Při představě „radostí“ spojených s provozem spalovacího motoru jsem na poslední chvíli „vyměkl“ a začal Extru předělávat na elektromotor. Kdybych se tak rozhodl už od začátku, mohl jsem model asi postavit lehčí a lépe vyřešit přístup k bateriím.

Samotná stavba byla poměrně příjemná záležitost. Díly modelu jsou vyřezané laserovým paprskem a navzájem dobře lícují. Stavba rychle postupuje a není potřeba mnoho dobrušování. Díky tomu jsem mohl kostru modelu postavit po večerech v kuchyni městského bytu. Brousil jsem v kouplně a větší části ve sklepě.

Na modelu jsem udělal následující úpravy: Podle plánu měla být křidélka a ocasní plochy z plné desky, vylehčené několika otvory. Já se rozhodl udělat je konstrukční. Snad jsou o trochu lehčí a tužší než původní. Diagonální výztuhy ocasních ploch měly být vyrobeny z drátu do jízdního kola. Jako koncovky měly sloužit upravené kovové vidličky na táhla. S nimi jsem měl potíž: většina popraskala při ohýbání. Nakonec jsem výztuhy udělal z uhlíkových tyček a koncovky jsou z duralové trubičky. Elektromotor je uchycen do stejných otvorů v přepážce, jaké byly plánované pro lože spalovacího motoru. Tyto otvory nejsou rozmístěné symetricky kolem osy. Musel jsem si tedy navrhnout a nechat vyrobit nový kříž pro zadní montáž. Nelíbilo se mi nechat motor nekrytý tak jako to mělo být u verze se spalovacím motorem. Pokusil jsem se udělat laminátový kryt motoru. Vím o sobě, že nejsem žádný designér. Výsledek je asi použitelný, ale určitě by se dal navrhnout hezčí. Baterie je uložená v překližkovém loži v místě kde měla být původně nádrž. Její výměna je trochu komplikovaná: musí se vytáhnout zezadu skrz kabinu. Kabina je pro rychlejší přístup uchycená magnety místo šroubem. Pokud bych od začátku plánoval použít elektromotor, tak bych asi udělal odnímatelný celý hřbet trupu před kabinou až k motorové přepážce.

V průběhu stavby jsem musel řešit dva velké problémy. První problém byla hmotnost. Při zkusmém vyvážení téměř hotového modelu mi vyšel odhad vzletové hmotnosti na 2,8 kg. Následovala „odtučňovací kůra“: všechna serva, původně standardní velikosti, jsem vyměnil za mikro; místo OPTO regulátoru jsem použil regulátor s BEC abych ušetřil na hmotnosti přijímačových baterek; polopneumatická kola jsem vyměnil za pěnová. Do modelu jsem instaloval větší motor aby zvládl těžší model. Druhý problém byl drhnoucí bowden k výškovce. Ač nerad, musel jsem úplně nový trup otevřít, vytrhat původní bowdeny a nainstalovat nové. Myslím že to je naposledy, kdy jsem použil bowdeny u modelu této velikosti.

Zálet proběhl úspěšně dne 23.10.2011, dvacet dva měsíce od začátku stavby. Při prvních startech jsem trochu laboroval s vrtulemi (s velikostí stoupání). Nakonec jsem zvolil vrtuli APC E 12x10 palců. S ní má motor statický odběr 47 A. Extra je rychlejší než jsem předpokládal s ohledem na tloušťku profilu. Zatím jsem s ní odlétal třináct startů a ještě pořád se seznamuju s jejími vlastnostmi. Je to nejtěžší model s jakým jsem doposud létal. Musím si zvyknout hlavně na vetší sertvačnost. Obratnost je odpovídající tomuto druhu modelů. Není to žádný 3D akrobat jak by se mohlo zdát podle proporcí modelu. Ale klasickou akrobacii zalétá, podle mých pilotních schopností, bez problémů. Křidélka jsou dost citlivá, výškovka a směrovka jsou „v normě“. Chování modelu při přetažení je dobré. Nechá se hodně natáhnout, při přetažení nepadá po křídle, ale jen se prosedá. Jediný problém mám s podvozkem – jednak se stále „rozkračuje“, jednak je s ohledem na použitou vrtuli příliž nízký. Plánuji tedy výrobu nového podvozku. Zatím nejsem rozhodnutý jestli bude, stejně jako stávající, ohnutý z duralu, nebo jestli zkusím udělat podvozek kompozitový.

Další fotky modelu je možné vidět na serveru rajce.net (http://danrc.rajce.idnes.cz/SIG_Somethin_Extra/)

Komentáře

Máš to pěkné dávám za 5.Ať ti to lítá.
Alba pro vaše modely
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2024 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek