Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených

Ročník:1956

Modelář od:2008

Bydliště:Hlubočinka

Letiště:N49°57'19.56",E14°29'23.6

Web:modylky.trojankovi.cz

Modelařil jsem od svých 10 let do cca 17, stavěli jsme volné modýlky na gumu (překližka, balsa + potahový papír), na raketové motorky řady S, házedla a samozřejmě plastikové nelétající "kity" 1/72. RC letadlo byl nesplnitelný sen. Na stará kolena jsem se k tomu vrátil, už míň stavím (zatím vesměs EPP) a víc létám - i když času je zoufale málo. Velmi by se mi líbila létající maketa 1/72 (Spitfire, Mustang, Jak-3, Il-2...), to je ale zatím na mezi možností současné technologie a mimo mé schopnosti.

Ukázat přátelům na Facebooku
Vložit model do oblíbených

Čemech Parastar

Parametry

Výrobce: Čemech
Kategorie: Cvičný model
Materiál: EPP, EPS, Depron
Rozpětí: 1200 mm
Délka: 900 mm
Váha: 420 g
Plocha křídla: 25.56 dm2
Vrtule: 6x3E, 6x4E
Motor: Emax BL 1812/11
Elektronika: Pentium 10A, Rx HK GT-2 2.4Ghz 3Ch, pípák BEL žlutý, GWS FS-1 fa
Serva: 2xTurnigy TGY 1800A
Baterie: 1300mAh LiPo 3S

Hodnocení

7
z 10 | 8 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

Tohle je naše nejhodnější letadlo, je naprosto neuvěřitelně stabilní. Je to ten nejlepší "EPP trenažér", jaký znám.

Jednou při návštěvě na letišti v Mimoni jsme viděli létat skupinu modelářů s nejrůznějšími EPP modely. Nejvíc nás zaujal jeden z nich - po přidání plynu sám odstartoival, po stažení plynu sám přistál, po puštění kniplů letěl v pohodě přímo. A létal krásně pomalu.

Jirka starší (brácha) se do něho na první pohled zakoukal. V té době měl Wild Hawka a já měl Toro 900, ale s oběma se bál létat. Potřeboval se zbavit strachu a upevnit základní návyky. Tohle létalo extrémně stabilně, klidně a pomalu. Vyzvídali jsme co je to za model a jestli by se nedal někde koupit. Dovědeli jsme se, že jde o model české firmy Čemech ale že se již asi neprodává.

Bratr byl ale modelem natolik okouzlen, že neváhal a kontaktoval majitele firmy Čemech a podařilo se mu vyškemrat jeden kousek stavebnice a nějaké díly na osazení (motor, regulátor, akumulátor, vrtule). Ty vrtule a motor jsme ale nakonec nepoužili, motor "skončil" v dalším modelu - házedle Fénix 80, přestavěném na RC elektrolet. To je ale jiný příběh.

Další obrázky a popis jsou na http://modylky.trojankovi.cz#param=id_52

Stavba

Stavba nebyla příliš obtížná. Největší problémy nám (jako začátečníkům) dělal nesouhlas tištěného návodu se skutečným provedeném modelu v několika bodech. Například ve stavebnici je zajištění táhel ke kormidlům proti vybočení při namáhání na vzpěr zajištěno vodicími plastovými příchytkami, podle návodu měl být na táhlech bowden. Nebýt základů strojnictví z elektroprůmyslovky, tak by mne možná nenapadlo k čemu jsou ty plastové příchytky a sháněl bych bowdeny...

Nejpracnější bylo upevnění držáků výztužných hliníkových tyček do správné polohy, aby se křídlo nedeformovalo a bylo kolmé na trup.

Zabrat nám dal také podvozek. V návodu je doporučováno použití dodaných sklotextitových dílů pro upevnění podvozku způsobem, který nijak nebrání postupnému rozevírání podvozku při přistávání a patrně by vedl k vytrhávání podvozku s EPP na bočních stranách trupu. Popřemýšlel jsem nad tvarem sklotextitových přířezů a usoudil, že původní konstrukční záměr byl jiný. Podařilo se mi sestavit podvozek tak, aby sklotextit bránil rozevírání noh podvozku. Šlo to sestavit velice ztuha, ale podařilo se a v provozu se to velmi osvědčilo.

Podvozek jsme zalepili Purexem do otvoru, vytvořeného podle tvaru podvozku pistolovou páječkou.

Jelikož Purex tvrdl dosti dlouho a my byli nedočkaví, několikrát jsme podvozek při přistání vytrhli. Pak jsme spoj pro Purex nastříkali vodou a ještě prokapali vteřiňákem. Od té doby se podvozek nevytrhl ani při poměrně těžkých kolizích.

Po dokončení modelu jsme zjistili, že letadlo je poněkud měkké na ohyb trupu - EPP je přeci jen méně pevný materiál. Vyřešili jsme to jednoduše - nalepili jsme CA lepidlem na spodek trupu dva uhlíkové pásky šířky 3mm. Trup se od té doby ani nehne.

Motorovou přepážku jsme vyrobili ze staré RF identifikační karty - je z nějakého lehce vypěněného plastu a báječne se na to hodila.

Osazení elektronikou

Osazení elektronikou velmi usnadňuje sklotextitový díl. spojující křídlo a trup. Je šikovně perforovaný a za pomoci vhodného propletení kabelů a několika gumiček lze upevnit velmi přístupně, přehledně a přitom docela bezpečně veškerou potřebnou elektroniku. Je umístěna přibližně v těžišti a je dobře chlazená proudem vzduchu od vrtule. Paráda

Zajímavostí tohoto modelu je funkční fail-safe. Přijímač má fail-safe na 2. kanále (výškové kormidlo), na 1. kanál (směrovka) jsme použili FS od GWS. Výsledek je ten, že při výpadku signálu se mírně vychýlí směrovka a přitáhne výškovka a model sám přistane v poměrně mírné sestupné zatáčce. Od té doby se již brácha nebojí, že mu model ulétne z dosahu, takže létá v pohodě.

Po levé straně pylonu křídla je tříkanálový přijímač HK GT2 a fail-safe modul GWS FS1:

Z pravé strany máme upevněn regulátor Pentium a žlutý pípák od BEL (reaguje pípáním na ztrátu signálu a pokles BEC):

Úpravy po dokončení

Jako u každého modelu, i u Parastaru jsme v průběhu zalétávání a létání přišli na několik drobných vylepšení ("tuning").

Jeko jedno z prvních opatření jsme polepili náběžné hrany křídel a VOP skelnou páskou:

Další vylepšení - podlepení kýlové plochy uhlíkovým páskem 3mm.

Další "tuning" se týká akumulátoru. Je umístěn na exponovaném místě pod trupem. Po jedné nehodě, při které nám při poněkud tvrdším přistání na asfalt ostrý kamínek propíchl jeden článek akumulátoru a ten začal hořet, jsme z EPS vaničky na maso vystřihli ochranný pásek a polepili skelnou páskou. Perfektně se osvědčil, už tam zůstal.

Na zimu montujeme plastové lyže od firmy NoNa Air.

Video

Létání kolem kamery: http://www.youtube.com/watch?v=Rt6RWWanQfA

Krátký okruh na lyžích: http://www.youtube.com/watch?v=KtdwoZy-ehI

Krátký okruh na lyžích se zkouškou Fail-Safe: http://www.youtube.com/watch?v=qOPnZg8xp9M

Létání

Letové vlastnosti Parastaru jsou fantastické. Díky uspořádání parasol (zřejmě proto jméno Parastar) je neuvěřitelně stabilní. Při správném vytrimování je schopen v klidném ovzduší letět desítky sekund bez zázahu do řízení.

Přitom je díky velké ploše kormidel velmi obratný a ovladatelný i v poměrně silném větru. S námi používaným pohonem létáme bez problémů ve větru 3-5m/s.

Zalétne přemet a souvrat, na obraty se záporným přetížením není konstrukčně uzpůsoben - hliníkové vzpěry se prohýbají. Jednou jsme zkoušeli letět na zádech, šlo to, ale vzpěry trpěly.

Nevýhodou je poměřně křehčí konstrukce (v porovnání např. s Toro 900 a Wildhawkem). Je ale velmi snadno opravitelný.

Když napadl sníh, namontovali jsme plastové lyže od firmy NoNa. S lyžemi jsou fantastické starty i přistání na čerstvém sněhu. Letadlo je poměrně lehké a plocha lyží dostatečná.

Jinak svůj úkol Parastar již splnil - bratr Jiří už s jistotou létá i ve větru a už si začíná troufat i na jiná éra.

Komentáře

Skús a uvidíš, veľký rozdiel bude pri štartoch na nerovnom teréne, snehu a pod.
10.3.2011 11:37 Zdenek_Trojanek
Díky za vysvětlení. Máš samozřejmě pravdu, už jsem na to přišel i u jiných modelů, že většinou je lepší větší vrtule s menšími otáčkami. Pravda je, že s tou 6x3 to létá o poznání lépe než s 6x4, takže ta rychlost, na kterou vzduch vrtule urychluje ja asi fakt zbytečně veliká. Ta vrtule 9x4 by se mi pocitově líbila. Zajímavé je, že i s neoptimálním pohonem Parastar létá v pohodě 15-18 min. na jedno nabití 1300mAh akumulátoru. Jak dlouho by asi vydržel s Tebou navrhovaným pohonem? Asi to zkusíme, objednáme u číňana nějakou levnou oběžku 1000ot/V a vrtule.
10.3.2011 07:50 TERAZKY
No napíšem Ti to asi takto: ten model je vyložený pohoda-pomalo-let a nie je vhodné aby rýchlosť vzduchu od vrtule, ktorý si touto konfiguráciou vytváraš bola mnohonásobne vyššia ako js max. rých. tohoto modelu. Naviac sa oberáš tou malou vrtuľkou o ťah. Typickým príkladom nevhodnej konfig. /akku + motor+vrtuľa/ sú termické vetrone so 480-tkou napriamo a vrt. 6x4. Tým sa vytvára rýchlosť od vrtule ako pri tornádu, no so smiešnym ťahom. A pritom by to malo byť naopak... Presne z uvedeného dôvodu sa u vetroňov, no nielen u nich na motory-plechovky montujú prevodovky a väčšie vrtule.

V zmysle parametrov čo si uviedol a akku 3S LiPol Ti doporučujem tam osadiť obežku cca 35 - 40g, cca 900 - 1000kV, vrtuľu ak dovolí podvozok cca 9x4 - 9x4,7.

Model bude reagovať na plynovú páku luxusne s kultivovanejšíim let. prejavom, oceníš to hlavne pri štartoch - po tom snehu to pôjde krásne za vrtuľou, vo veternom počasí a pod. a samozrejme na spotrebe a letovom čase...
9.3.2011 10:30 Zdenek_Trojanek
No, ten motor jsem se snažil zvolit podle váhy, proudu a doporučené vrtule. Jaký by se tam měl dát správně? S tím co tam je to s vrtulí 6x3 létá docela dobře.
9.3.2011 09:46 TERAZKY
Pekný a neopozeraný model na začiatok. No ten motor ak dobre pozerám má 1800kV a to je úplne mimo. Tak do samokrídla a pod.
Alba pro vaše modely
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2024 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek