Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených
Ukázat přátelům na Facebooku
Vložit model do oblíbených

Cierva C 30 Vírník

Parametry

Výrobce: LAheli + Já
Jak postaveno: Ze stavebnice
Kategorie: Polomaketa
Materiál: EPP, EPS, Depron
Rozpětí: 700 mm
Délka: 550 mm
Vrtule: 8x3,5
Motor: China
Serva: 2x9g, 1x3,7g
Baterie: 3článek1300mA

Hodnocení

10
z 10 | 12 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

Vírník, nebo též autogyro, autožíro je předchůdce vrtulníku.
Typ C 30 je nejúspěšnější konstrukcí španělského inženýra celým jménem Juan de la Cierva y Codornia. Na myšlenku s rotující nosnou plochou ho údajně v roce 1917 přivedla nehoda jím zkonstruovaného bombardovacího trojplošníku, který se dostal nízko nad zemí do vývrtky a při tomto pádu zahynul pilot - Ciervův přítel. Cierva od té doby hledal, jak zabezpečit letadlo tak, aby nemohlo dojít k havárii v důsledku vývrtky a to se mu nakonec také podařilo. Vírník C 30 se vyráběl (Velká Británie,Francie,Německo,USA) a létal v mnoha zemích a dva stroje též v Československu, jeden u firmy Baťa ve Zlíně a druhý sloužil u armády.
Cierva tragicky zahynul v roce 1936 ve 42 letech při letecké havárii dopravního letadla DC-2 a nedožil se tak rozmachu vrtulníků, díky jeho vynálezu kloubového uložení rotorových listů na rotorové hlavici, jež bylo pro jejich vývoj zásadní.
Ale teď k modelu, je ze stavebnice firmy LAheli. Vírník jsem kompletně přestavěl, hlavně tenkostěnný trup, ten jsem vyhodil, protože jeho pevnost byla hodně chabá. Nový je slepený ze dvou půlek 40mm EPP a uvnitř odlehčen, tvar jsem docílil ořezáním a obroušením, povrch vytmelením šlehaným tmelem a potažením papírem, ploutve a výškovka je konstrukční a potaženy vliesem. Zbytek jako lože motoru, vzpěry, rotor a jeho uchycení, podvozek atd... je použit ze stavebnice. Do modelu jsem přidal servo a to na směrovku, která by jinak byla napevno, takto se bude dát minimálně pojíždět a možná i vzlétnout? Ale to předbíhám, to poznám až na jaře.
Kamufláž modelu je jednoduchá a snad odpovídá stroji, který létal v československém vojenském letectvu. Slovíčko snad je na místě, protože z dobových černobílých fotografií není zcela jasné, jakou barvu Cierva měla, ale třeba někdo znalejší mě za to rozcupuje. S modrou barvou byl vírník dodáván výrobcem i jiným uživatelům a myslím, že mu sluší.

Komentáře

Super práce!
Luxusní popis!
A budu-li mít na tebe email, zašlu barevné obrázky, dvou těchto strojů dodaných do ČESKOSLOVENSKA. První měl Baťa a druhý Ministerstvo národní obrany a nejprve létal s registrací OK-IEA a v roce 1936 s označením S8 létal pro II.odbor Vojenského technického leteckého ústavu v Letňanech
23.2.2020 19:36 Ladislav
držím palečky při záletu, vírníky jsou hned po startu svině svinutý, ale jak se ustojí start je to pak pohoda
9.1.2020 13:55 Amigo
Vždycky jsem považoval za vhodnější pochválit Ti nový model až osobně na letišti než přes internet, ale tentokrát to do jara nevydržím. Opět perfektně zpracovaný model a hlavně se Ti povedlo 100% překvápko co se týče volby - za mě všechny 4 palce nahoru a ať zálet proběhne v pohodě a bez problémů.
9.1.2020 07:45 carlos11
Mám rád neobvyklé konstrukce modelů, proto Ti fandím. Tento stroj v originále jsem na fotografii(černobílé) poprvé viděl v časopise "Naše Republika" ,který vycházel někdy před II. SV a byl to právě ten stroj publikovaný jako "Autogyro" vlastnící Fy. Baťa.
8.1.2020 21:49 Henry1
Ahoj, opět skvělá práce, pro mě velké překvapení. Super patina, moc se těším na jaro, až budeš zalétávat. Konečně něco jiného, než klasické éro.
Alba pro vaše modely
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2024 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek