Mustang P-51D
Parametry
Výrobce: HANGÁR 9
Rozpětí: 1770 mm
Délka: 1520 mm
Váha: 6000 g
Vrtule: 16x8
Motor: DLE20-RA
Elektronika: Jeti
Serva: Hitec D645MW
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Jelikož se mi trošičku zadrhla stavba na jiném projektu, rozhodl jsem se, že rychle zprovozním tohoto krasavce, který je v krabici téměř hotový a tudíž by měl být poměrně rychle ve vzduchu.
Tuto stavebnici jsem si chtěl pořídit již před několika lety, ale tak dlouho jsem neměl čas, až se model přestal vyrábět a zcela zmizel z modelářského trhu.
V loňském roce mi však svitla naděje, když jsem se potkal s člověkem, který měl tuto stavebnici "nasyslenou" v garáži a tak dlouho se připravoval na její zprovoznění, až se rozhodl mi jí prodat, za což mu velice děkuji.
Ke stavebnicím všeho druhu přistupuji trochu s respektem (rychlost výroby, tlak na cenu, .... --> snížená kvalita modelu ), ale u tohoto letadla se musím výrobci hluboce omluvit. Již od prvního otevření krabice je vidět, že to není žádná hromádka dřeva spojená folií. Všechny kusy stavebnice jsou pevné, rovné a perfektně na sebe pasují. Na pár místech je sice trochu povolená potahová folie, ale je otázkou, zda se tak nestalo dlouhým skladováním v krabici, nebo zda to není záměr výrobce jako ochrana před poškozením při transportu. Tato drobnost je vyřešena během pár minut pomocí pár tahů horké žehličky.
Další kroky stavby probíhají v naprosté pohodě podle podrobného návodu ve formě komixového vyprávění (na každý potřebný úkon je zde sada černobílých fotografií zachycujících potřebný pracovní postup). Jedinou kreativitu se kterou je nutné počítat je případná úprava částí modelu v případě, že jako já nepoužijete doporučené doplňky (použil jsem jiná serva --> musel jsem pro ně upravit lože, použil jsem jiný než doporučený motor --> musel jsem vyřešit jeho uchycení k motorové přepážce a nemohl jsem využít ani jednu ze 3 šablon pro 3 možnosti různých pohonů připravených ve stavebnici).
Poslední velkou kreativitou, kterou jsem musel při stavbě podstoupit je uložení napájecích baterií (mám osazené 3 - pro palubní elektroniku, pro napájení zapalování a pro napájení elektrického podvozku) a s tím související i kompletní elektrorozvody.
Tato část stavby je v návodu zmíněna opravdu hodně po skromnu a tak jsem se při její realizaci pěkně vyřádil. Některé kabely jsem natahoval i 2x, některé koncovky jsem instaloval i 3x. Naštěstí mám přístup k 3D tisku, takže jsem mohl popustit fantazii k různým držákům, udělátkům a jiným nezbytnostem, které pomohly úspěšně dokončit celého modelu.
Předposledním obávaným krokem celého snažení bylo nastavení správné polohy těžiště. Toto je vždy ta nejhorší část stavby, která má ve finále za následek, zda model vůbec poletí, nebo zda bude tak těžkej, že nemá ani smysl zkoušet ho dostat do vzduchu.
Nejprve z návodu zjišťuji požadovanou polohu těžiště, kterou udává výrobce. Její hodnota se mi na první pohled vůbec nezdá a protože jsem nevěřící Tomáš a ze zkušeností nevěřím žádným hodnotám uváděným v plánech a na výkresech (párkrát se mi to již vyplatilo) vrhám se na vlastní přepočet polohy těžiště pomocí jednoduchého prográmku, který jsem v dávných dobách někde získal. Je to trochu komplikovaná činnos, ale rozhodně se vyplácí. V tomto místě však musím opět hluboce smeknou před výrobcem a jejich přesností. V návodu uvádí vzdálenost 160 mm od náběžné hrany křídla a mně výpočtem vyšlo 159,7 mm !!! No přímo nechutná souhra.
Nastavil jsem tedy 160 mm na dorazech vyvažovačky a jal se na ní model s nepříjemným šimráním v zádech položit ...... a do třetice držím klobouček v předklonu až u země. Model drží na vyvažovačce jak přikovaný. No to se mi snad ještě nikdy nestalo. Abych do modelu nedal ani gram závaží na dohnání polohy těžiště.
Stavba je tedy úspěšně za mnou a teď se budu duševně připravovat na den "D", kdy se pokusím zjistit, zda se model zdařil nejen perfektně vyrobit, ale zda je také schopen pěkného letu tak jak ukazují různá videa dohledatelná na internetu.
15.6.2025 .... tak a je to , první start je za náma. Sice ještě trochu neuspořádaný s motorem hodně na bohatou směs, ale snad to na poprvé není zas tak tragické.
Komentáře